Waar het persbericht van het onderzoeksproject Shopping2020 in samenwerking met GfK hoopvol rept over aantrekkende consumentenbestedingen en een groei van 12 procent in de periode 2012-2020, schudt Frank Quix (Leerstoel voor Retailmarketing UvA) niet-begrijpend zijn hoofd.
‘De voorspelde groei wordt berekend op basis van het bedrag van 65.9 miljard aan consumentieve bestedingen aan producten en diensten in 2012, maar dat bedrag klopt niet. Uit de cijfers van het CBS blijkt dat alleen al de detailhandel in 2012 goed was voor 83 miljard euro . Met diensten erbij kom je op een omzet van 268 miljard. Dat is wel wat anders dan 65.9 miljard.’
Ook verbaast Quix zich over het gebruik van de term ‘groei’. ’Twaalf procent in zeven jaar tijd is helemaal geen groei, dat is krimp. In het gunstigste geval hebben we te maken van een cumulatieve inflatie van 16 procent in 2020, maar 20 procent is realistischer. Dan heb je met twaalf procent dus een krimp van 6 procent. Daar kun je over jubelen, maar ik mag voor ons allemaal hopen dat het niet waar is.’
Marco Wolters van GfK reageert op de verbazing van Quix: ‘Het klopt dat die 65.9 niet overeen komt met de CBS cijfers. We hebben ons met het onderzoek gebaseerd op zoveel mogelijk gegevens van zoveel mogelijk markten, maar hebben de gegevens verre van compleet. Dat pretenderen we ook niet. In het rapport dat donderdag wordt gepresenteerd, wordt dit ook uitgelegd. We hebben ongeveer 14 markten, waarvan we de harde cijfers hebben, in het onderzoek meegenomen. Op die cijfers zijn de voorspellingen van de experts gebaseerd.’
Over de inflatiecorrectie zegt Wolters: ‘Dat is een terechte opmerking. Als de correctie wordt toegepast, kom je inderdaad op stagnatie of krimp uit. Toch menen wij in het persbericht niet gesteld te hebben dat er sprake is van groei, wel dat online markt de aanjager is van de consumentenbestedingen.’
Zo lust Frank Quix er nog wel een paar: ‘Als je op 65.9 miljard aan bestedingen uit komt, zijn volgens mijn berekeningen meer markten niet in het onderzoek meegenomen dan wel. En er staat toch echt in het persbericht dat “de consumtieve bestedingen weer zullen aantrekken” en dat is met een geraamde groei van 12 procent gewoon niet waar.’
Waar Wolters de uitkomsten van het onderzoek als een voorbeeld ziet van de hoopvolle en optimistische blik van retailers op de toekomst, ziet Frank Quix in de gepresenteerde resultaten juist het tegenovergestelde.
‘Er wordt juist een heel deprimerend beeld geschetst met die twaalf procent,'aldus Quix. 'Ik denk dat de cumulatieve groei richting 2020 voor retail hoger uitkomt en dat we vanaf 2015-2016 zeker de inflatie weer bij gaan houden. De experts in dit onderzoek zijn dus eigenlijk te negatief over de groei van de detailhandel. Het is mij niet te doen om het onderzoek of de gevolgde methode in twijfel trekken, want het zal binnen de toegepaste schaal vast prima zijn aangepakt allemaal, maar de uitkomst zoals die hier wordt gepresenteerd kan gewoon niet kloppen.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!