Foodsector geeft aan te willen samenwerken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Winkelformules zijn te weinig onderscheidend en nieuwe producten voegen onvoldoende waarde toe. Dit zijn de belangrijkste conclusies van retailers en fabrikanten die meededen aan het onderzoek 'Samenwerken aan groei' van (Efficiënt Consumer Response ) Nederland en .

75 procent van de Nederlandse retailers en fabrikanten vindt dat winkelformules te weinig onderscheidend zijn (Uit eerder consumentenonderzoek van Accenture blijkt dat 74 procent van de consumenten dit ook vindt).

Nieuwe producten voegen onvoldoende waarde toe, zegt 85 procent van de retailers, slechts 44 procent van de fabrikanten is het hier mee eens (uiteraard!).

Om de spiraal te kunnen doorbreken en verder te kunnen groeien, geeft ongeveer driekwart van de foodsector aan weer te willen samenwerken.

Groei kan volgens retailers en fabrikanten worden gerealiseerd op drie samenwerkingsgebieden:

1. promotieplanning & promotie-evaluatie;
2. productintroductie en management;
3. gezamenlijke marketing.

Frits van den Bos, directeur ECR Nederland, in een reactie: 'De branche heeft na de opschudding van de afgelopen jaren weer behoefte om terug te gaan naar de basis. We moeten met zijn allen het geleerde in de praktijk brengen. Het is een interessant gegeven dat bedrijven samenwerking weer zien als de sleutel om tot groei in de markt te komen. Daarbij zien bedrijven vooral heil in de samenwerking als dit één-op-één gebeurt. Voor ECR Nederland betekent dit dat wij onze ondersteuning hierop zullen gaan aanpassen.'

Miel Janssen, partner Accenture: 'Ik vind het heel goed dat de branche klassieke thema's als promotie evaluatie en productintroductie opnieuw wil oppakken. Door gestandaardiseerd en objectief alle promoties te evalueren valt nog veel te leren over de juiste afprijzing en het integrale effect. Hier valt nog enorm veel te verdienen.'

Wouter Koetzier, partner Accenture: 'Er zijn te veel nieuwe producten die niets toevoegen, teveel promoties die nergens toe leiden. Producten lijken steeds meer op elkaar, evenals winkels. De consument wil best wat meer uitgeven voor echt betere producten en winkelformules. Daarom moeten retailer en fabrikant meer gaan samenwerken om de klant te verleiden.'

Accenture en ECR Nederland deden gezamenlijk onderzoek onder driekwart van alle retailers en fabrikanten in Nederland (o.a. Albert Heijn, Heinz, Interbrew, Jumbo, Kraft, Laurus, Schuitema en Unilever Nederland), de respondenten vertegenwoordigen gezamenlijk zo'n 75 procent aan omzet in de fast moving consumer good-sector.

Het onderzoek is vandaag gepresenteerd tijdens het ECR-congres 'Werk aan de winkel', waar het werd aangeboden aan de co-voorzitters van ECR Nederland Dick Boer, directievoorzitter van Albert Heijn en Harry Brouwer, chairman Unilever Nederland.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie