Om te beginnen: ik ben tegen de cookiewet. Tegen om de manier waarop het besluit in Den Haag tot stand lijkt te zijn gekomen, zeg maar het verhaal van de klok en de klepel. En tegen omdat eerst nog maar eens bewezen moet worden dat cookies daadwerkelijk inbreuk maken op de privacy van burger c.q. consument. Om het maar niet te hebben over de vraag of het er voor de consument allemaal gebruiksvriendelijker op wordt. Expliciet cookies accepteren op iedere website waar je komt, gaat geheid leiden tot veel muisarm-misère.
Helpende hand
Cookies die functioneel worden toegepast doen alleen maar goed. Functionele cookies zorgen namelijk voor een betere customer experience. Die onthouden namelijk waar je op de website ben geweest en zijn in staat om op basis van je klikgedrag relevantere informatie te bieden. Of je beter door het aankoopproces te loodsen. Functionele cookies zijn dus op zijn minst dispensatiekandidaatjes.
Nagel aan je doodskist
Natuurlijk heb je ook nare cookies. Cookies die ervoor zorgen dat die rode stiletto’s van Zalando je blijven achtervolgen, waar je ook gaat. Ook als staan ze allang in je walk-in wardrobe, omdat je zoveel dwang uiteindelijk toch niet kon weerstaan. Of die multi-functionele keukenmachine die je online nog steeds nachtmerries bezorgt, ook al staat hij inmiddels alweer weg te stoffen in een of ander keukenkastje.
Mij zullen die banners m’n r**t roesten. Als je ze negeert, heb je er ook geen last van. En op de websites waar je vaak komt, blijk je een soort bannerblindheid te ontwikkelen: je ziet ze gewoon niet meer, ook al zijn ze er wel. Voor anderen zijn die re-marketing praktijken een bron van grote ergernis of achtervolgingswaan.
Adverteerderwaarde
Of je als adverteerder nu rouwig moet zijn om de Cookie-wet is nog maar de vraag. Let’s face the facts: ook re-marketing blijft schieten met hagel. Die banners die je blijven achtervolgen, ook als je de aankoop al lang een breed hebt gedaan, doen me heel erg denken aan die televisie commercial in de aanloop naar kerst, die ook na kerst blijft doorlopen om maar het bereik in GRP’s te halen. CPM en CTR op basis van run of network blijft toch ouderwetsch spammen. Dus wellicht is dit dan het natuurlijke moment om het over een andere, juiste boeg te gooien.
Werken aan echte klantrelaties
Er is voor jou als merk en adverteerder geen reden tot paniek. Want als je gewoon de daad bij het woord voegt en relaties met klanten centraal stelt, komt het allemaal goed. De juiste tone of voice, een lekkere boodschap en de toegevoegde waarde die De Consument vandaag de dag zoekt – inspiratie, co-creatie, gemak & service en experience - gaan er namelijk voor zorgen dat prospects meer van je willen weten en vrijwillig in je database gaan zitten. En klanten laten het achterste van hun tong zien als je maar op een transparante manier duidelijk maakt wat het nut voor De Consument is van meer inzicht in zijn of haar voorkeuren, wensen en gedrag. Sommigen noemen dat CRM. Ik noem het gewoon gevoel voor relaties. En met een pragmatische aanpak kun je al op korte termijn successen boeken.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!