“Wuppies, beesies, bungels, beans en troetels opgelet: er komt een convenant duurzame promotionele producten”, liet MarketingTribune-hoofdredacteur Luuk Ros weten. Sinds half februari zijn er door de European Promotional Products Association (EPPA) Europese afspraken gemaakt over veiligheid en milieuwetgeving. Ook komt er een MVO-keurmerk, waarbij bedrijven zich committeren aan het gebruik van ecovriendelijke producten en het hergebruik van materialen.
Emilie van Rappard, één van de Opinionators die afgelopen zomer de supermarkten vroeg om terugroepacties te houden voor alle weggegeven WK-gadgets, over de functie van zo’n convenant en de manier waarop supermarkten op een duurzame manier toch premiums kunnen weggeven.
Oranjeprullaria
Elke twee jaar, wanneer bedrijven over elkaar heenvallen met gratis gadgets, laait de discussie weer op: zijn er niet teveel inhaakacties? Vooral het woord ‘oranjeprullaria’ is in de zomer van 2010 vaak gevallen. Zo legde BNR al eens het vuur aan de schenen tijdens een interview met onder andere Bob van Oosterhout en mij door de berg met oranjespullen te veroordelen: ‘Hou op met die oranje troep!’
Theo van Vugt constateerde na de verloren WK-finale in zijn column: “Vier jaar geleden waren we nog vol bewondering dat Albert Heijn 15 scheepscontainers vol Wuppies had ingekocht. Indertijd vroeg enkel een wereldvreemde zeloot zich af waar al die monstertjes ná het WK bleven en nu hoorde ik die vraag van verschillende kanten.”
Opinionators, een collectief waar maatschappelijk betrokken personen zich bij aan kunnen sluiten, maakte zich tijdens het WK ook druk over de enorme berg aan gadgets. Hanneke de Bruin en Emilie van Rappard namen contact op met een groot aantal supermarkten en vroegen hen terugroepacties te organiseren. Alleen Albert Heijn deed mee, maar het was een begin. ’s Lands grootste gaf later zelfs aan niet zeker te weten of het in 2012 wel met een tastbare gadget zou komen.
Containers uit China
Ik vroeg Emilie van Rappard naar haar visie. Gaat zo’n Europees convenant helpen? De meeste van dit soort giveaways komen toch niet uit Europa, maar met containers tegelijk uit landen als China? Van Rappard: “Een convenant is in de regel een verzameling van gedeelde intenties. Opererend vanuit het principe van ketenaansprakelijkheid, valt voor Europese participanten ook de productie in China onder een dergelijk convenant. De aangesloten producenten moet duurzaamheid borgen – ook bij leveranciers in landen die zelf niet door EPPA gedekt worden.”
Spaarkaarten en bijna gratis gadgets
Wanneer is een premium eigenlijk duurzaam? Met wat voor gadget zou een supermarkt kunnen komen om meer maatschappelijk verantwoord te zijn? “Theoretisch gaat het om de balans tussen ecologie, economie en sociale belangen: People, Planet, Profit. Zonder profit geen people en planet, maar zonder mensen en milieu geen profit, zeker niet op de lange termijn.”
Naast een minder milieubelastende productie kan ook een andere opzet van een spaaractie een groot verschil maken. Geven we de gadgets gratis weg in grote aantallen, weinig doelgericht en moeilijk te weerstaan? Of werpen we net die kleine barrière op waarmee je de doelgroep nog steeds bereikt, maar je ‘waste’ in alle opzichten sterk reduceert?
De traditionele spaarkaart is daarvoor een goede methode: bijvoorbeeld door een cadeautje weg te geven na 5 stempels. Maar ook het introduceren van ‘bijna’ gratis gadgets zou een optie zijn. Als een Beesie, Gogo of Webbie 5 cent kost, blijft de hebberigheid overeind, maar neemt niet iedere klant ze meer klakkeloos mee. Het zou al een enorme belasting schelen.”
Merkvoorkeur vanwege duurzaamheid?
Bedrijven kunnen dus hun verantwoordelijkheid nemen, maar vraagt de consument eigenlijk ook om duurzamere premiums? Van Rappard: “Albert Heijn heeft helaas geen resultaten bijgehouden over hoeveel beesies er na het WK zijn teruggebracht. Feit is wel dat veel consumenten premium-moe zijn. Onze actie tegen de oranjeprullaria bewees dat wel.”
Nog weinig echte bewijslast dus van een vraag vanuit de consument. Want wat doen consumenten eigenlijk met hun bungels, troetels en webbies? Belandt al dat plastic al snel in de vuilnisbak? Of wordt er lange tijd met de premiums gespeeld? Worden oranjegadgets bijvoorbeeld bewaard tot het volgende grote toernooi? En aangezien een gadget bedoeld is om de marktaandelen richting jouw supermarkt te verschuiven: zouden consumenten bewust voor een supermarkt kiezen vanwege duurzame EK-gadgets? Bureau Consumenten Onderzoek van De Telegraaf gaat deze vragen voorleggen aan zijn panel. Wordt dus vervolgd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!