Juryvoorzitter Hans Koeleman hoefde er niet omheen te draaien: de beste 11 cases bij de Dutch PR Awards geven met recht een veelzijdig beeld geven wat de Nederlandse PR- en communicatieadviesbureaus hun opdrachtgevers weten te bieden.
Koeleman: ‘Gemiddeld kwamen de genomineerde cases uit op een rapportcijfer van bijna een acht, en dat is hoog.'
Vanavond vindt de uiteindelijke verkiezing plaats tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Felix Merites in Amsterdam. CommunicatieOnline stelt u de 11 kanshebbers voor in evenzoveel casebeschrijvingen:
Genomineerd in de categorie Corporate/reputatie/strategie:
De Issuemakers: Mijn bieb moet blijven!
De Issuemakers lobbyde voor het behoud van de fysieke bibliotheek in het kader van de Bibliotheekwet en de bezuinigingen binnen de gemeenten. Door bezuinigingen zijn gemeenten niet meer verplicht een bibliotheek te hebben. Inmiddels zijn al meer dan 200 bibliotheken in Nederland verdwenen. De Issuemakers bedacht daarom de landelijke actie Mijn bieb moet blijven! en vroeg (on)bekende Nederlanders on- en/of offline een manifest te ondertekenen voor het behoud van de bibliotheken. In het kader van de bibliotheekwet is dit manifest aangeboden aan verschillende Kamerleden, in een pop-up bibliotheek op het Plein in Den Haag. De actie werd onder andere aangewakkerd op social media, om ook geëngageerde burgers in te kunnen zetten voor nog meer maatschappelijke druk. Bekijk de gehele casebeschrijving op Communicatie Intelligence (betaald).
Reportage TV Enschede:
Reportage 'mijn bieb moet blijven' (TV Enschede)
Bex*communicatie: crisiscommunicatie centrum voor radiotherapie
Bij een centrum voor radiotherapeutische behandeling van kanker werd na vernieuwing van radiotherapie-apparatuur ontdekt dat er een fout was gemaakt bij de ingebruikname van de oude apparatuur. Een grote groep patienten had daardoor jarenlang een te lage stralingsdosis gekregen. Een te lage dosering zou de terugkeerkans onvoldoende kunnen verkleinen. Het crisismanagementteam (CMT) stond voor de opgave om de schade voor het centrum te beperken. Bex* werd gevraagd het CMT te adviseren en te ondersteunen. Doel van de strategie was om schade op ieder niveau te voorkomen en te minimaliseren. Gekozen werd voor een compacte, kordate en strak geregisseerde , maar tegelijkertijd ook zeer persoonlijke en empathische aanpak. En dat werkte: media hebben de communicatieboodschap neutraal gebracht. (Oud)patiënten en nabestaanden waardeerden de open en persoonlijke communicatie. Juridische procedures zijn daardoor uitgebleven. En de IGZ kwalificeerde de aanpak als ‘goed’. Dit is zeer uitzonderlijk. De gehele casebeschrijving vindt u op Communicatie Intelligence (betaald).
Bijl PR: KWF Kankerbestrijding – Wetenschap Dichtbij
KWF wilde zijn rol bij kankeronderzoek en wetenschap wat duidelijker onderstrepen, en zocht naar een manier om kankeronderzoek begrijpelijker en tastbaarder te maken voor het Nederlandse publiek. Ze lieten onderzoekers, die vaak onzichtbaar blijven, zelf vertellen over hun werk. Als ambassadeur van KWF. En dat draagt weer bij aan transparantie wat betreft de besteding van donatiegelden. BijlPR introduceerde de Onderzoeker van de Week. Een Facebookrubriek waar onderzoekers vertellen over hun onderzoek. Onderdeel van de strategie was een publiekspresentatie van Dream Teams tijdens de Sta op tegen kanker Tv-show. Uit de opbrengst van de jaarlijkse campagne financiert KWF namelijk teams van internationale toponderzoekers die werken aan baanbrekend onderzoek. Bekijk de gehele case op Communicatie Intelligence (betaald).
Genomineerd in de categorie Maatschappelijke cases
Bijl PR – Randstad JEUGD OP ZOEK in beeld
In Nederland zitten zo’n 150.000 jongeren werkloos thuis. Met het programma ’Jeugd op Zoek’ zet Randstad zich samen met Mirjam Sterk, ambassadeur aanpak Jeugdwerkloosheid, in voor deze groep. Het programma beoogt in vijf weken tijd zoveel mogelijk jongeren aan werk of op weg naar werk te helpen. Bijl PR zette bij de pr-strategie het maatschappelijk belang centraal. Jongeren kregen een gezicht bij bedrijven door meer in te zoomen in op hun verhalen, uitdagingen en hun talenten. Jongeren konden workshops volgen om zich beter te presenteren , en via social media werden CV’s gecheckt. Na vijf weken hadden bijna 10.000 jongeren een baan. Bekijk de gehele casebeschrijving op Communicatie Intelligence (betaald).
Bex*communicatie – Campagne vakantiewerk
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid wil elk jaar 1 miljoen jongeren tussen de 13 en 18 jaar in Nederland informeren over alles wat met vakantiewerk te maken heeft. Jongeren blijken weinig te weten over hun rechten en plichten. Bex*communicatie zocht naar de ideale manier om zoveel mogelijk jongeren te bereiken en te informeren. Door jongeren via social media vanuit hun eigen belevingswereld aan de slag te laten gaan met de informatie, komt de doelgroep in beweging. Er werd content gecreëerd middels video’s, die werden gedeeld op social media-kanalen en gebruikt in een online advertisingcampagne. De campagne liep van mei tot en met augustus 2014. In deze periode werden de video’s meer dan 30 miljoen keer bekeken. Er zijn échte inhoudelijke conversaties op gang gebracht (in totaal meer dan 350.000 interacties), en er was een unieke Facebook fanbasegroei van 133% (+ 16.000 jongeren). Bekijk de gehele casebeschrijving op Communicatie Intelligence (betaald).
De Issuemakers –De Week van de Mediawijsheid 2014
Hoe zorg je dat in een samenleving gedomineerd door TV, games, internet en social media kinderen bewust omgaan met media. En hoe kunnen ouders, school en politiek daar een belangrijke rol bij spelen? Netwerkorganisatie Mediawijzer.net organiseert jaarlijks elke laatste week van november De Week van de Mediawijsheid. Een week om landelijk aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid voor kinderen. De belangrijkste daarbij was om een concreet en herkenbaar thema te vinden. Dat werd ‘Recht op Mediawijsheid’. Middels twee ludieke mediamomenten werd aandacht gevraagd voor het manifest, waarop journalisten konden inhaken en politici aanwezig waren. Daarnaast werd er een onderwijsgame ontwikkeld, MediaMasters, om structureel aan gedragsverandering te kunnen werken. 80.000 kinderen deden mee aan dit spel. Bekijk de gehele casebeschrijving op Communicatie Intelligence (betaald).
Genomineerd in de categorie Business to Consumer
Progress Communications – Windows XP
Microsoft stond op het punt de ondersteuning van het Windows XP besturingssysteem te beëindigen. Tegen de internationale strategie in − het momentum gebruiken om Windows 8 te verkopen – koos Microsoft Nederland een eigen aanpak. Een keuze die pr-risico’s met zich meebracht, maar waarvan een moment werd gemaakt van zeer positieve pr met een groot bereik, bekendheid, begrip van de boodschap en groeiende brand loyalty. De aanpak bovendien beloond met een onverwachte stijging in Windows sales.
In de communicatiestrategie werden de risico’s - onveilig online betalingsverkeer, diefstal van persoonsgegevens of afbeeldingen, hacks en virussen – benoemd die de doelgroepen zouden lopen als ze niet zouden overstappen naar een ander besturingssysteem, zonder alternatieven van Microsoft te noemen (Windows 8). Bekijk de gehele casebeschrijving op Communicatie Intelligence (betaald).
Coopr – Welke bijnaam heeft jouw auto?
De campagne was ter ondersteuning van het ANWB product “Mijn Auto Onderhoud”, een online onderhoudsboekje waarmee mensen kunnen zien wat hun auto nodig heeft aan onderhoud en wanneer. In de basis een vrij serieus product, met weinig mediawaarde. Coopr ging op zoek naar ludieke feiten en cijfers over de relatie tussen consumenten en hun auto, door middel van een representatief onderzoek onder 1.000 Nederlanders. De hier uit voortvloeiende insights (veel Nederlandser zeggen een hechte relatie met hun auto te hebben, en de wagen zelfs koosnaampjes te geven) koppelden ze aan het online onderhoudsboekje en de campagne. Internetbureau Lemz ontwikkelde een online autobijnaamgenerator, waar een bijnaam voor de auto uitrolt, gebaseerd op kenteken, kleur, merk, type, bouwjaar en gewicht. Elke auto krijgt een andere bijnaam . In totaal zijn er meer dan 152.523 bijnamen gegenereerd. De insights zorgden ook voor makkelijke verhalen, die goed landden bij diverse landelijke media. De gehele casebeschrijving vindt u op Communicatie Intelligence (betaald).
Leene Communicatie– Nuon Club Competitie
Hoe haal je met een beperkt budget communicatief het maximale uit je sponsorproject? De Nuon Club Competitie is een wedstrijd waarin sportclubs een bedrag kunnen winnen ter hoogte van de laatste energierekening – tot € 10.000 per club. Dit bedrag is voor maatregelen om de energierekening te verlagen. Leene Communicatie bedacht een strategie om de Nuon Club Competitie in de markt te zetten. Door het journalistiek relevant te maken, lokaal en persoonlijk, en betrokkenheid te creëren. Het resultaat: via PR werden ruim 6 miljoen consumenten bereikt. Uitgedrukt in mediawaarde werd de doelstelling met ruim 75% overtroffen. In zes weken werd een bekendheid voor de Nuon Club Competitie opgebouwd van 18%. En ruim de helft van de Nederlanders beoordeelt de actie als een sympathiek initiatief. Bekijk de gehele casebeschrijving op Communicatie Intelligence (betaald).
Genomineerd in de categorie Business to Business
Coebergh PR – De Amersfoortse – Doorgaan.nl
Verzekeraar De Amersfoortse lanceerde het crowdfundingplatform Doorgaan.nl. Een plek waar ondernemers hun business-initiatief aan investeerders en het grote publiek kunnen laten zien. De Amersfoortse helpt de ondernemers met campagnes, PR-ondersteuning en een tv-commercial om meer aandacht te krijgen voor hun projecten. Coebergh verzorgde de corporate PR voor Doorgaan.nl en de marketing-PR voor de ondernemers. Doel was om het platform snel en organisch te laten groeien. 53 ondernemers hebben zich opgegeven. In de eerste drie maanden werden zeven ondernemers succesvol ondersteund. Van een bio-dynamische zuivelfabriek in Zeewolde tot de ruigste stormbaan van Limburg. De ondernemers en hun verhalen werden zichtbaar in de media, wat resulteerde in 445 (earned) publicaties met een geschatte mediawaarde van 1,4 miljoen euro. Bekijk de gehele campagne op Communicatie Intelligence (betaald).
LVB Networks – Foodbrigade
Sligro wil een volwaardig partner zijn van het hogere marktsegment in de horeca. Niet alleen door bekend te staan als voordelig leverancier, maar ook als kennispartner. In het najaar van 2013 is het contentplatform Foodbrigade in het leven geroepen. Er bestaan echter veel horecapublicaties, de meeste gericht op culinaire domein, waardoor je je als mediamerk lastig kunt onderscheiden. Het domein dat Sligro kiest, samen met LVB Networks: horecaondernemers zakelijk slimmer maken. Die propositie slaat aan: wekelijks kan het platform rekenen op ruim 5000 bezoekers, waardoor het afkoerst op 250.000 bezoekers per jaar. Met een zorgvuldige opgebouwd aantal volgers op twitter (bijna 1700) en een hoge engagementrate op facebook (ruim 6800 likes) wordt een substantieel gedeelte van de doelgroep bereikt. Bekijk de gehele casebeschrijving op Communicatie Intelligence (betaald).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!