Vandaag berichtte NRC Next over een interessant fenomeen: producten van Dell
zijn binnenkort ook te koop in de winkel. Een opmerkelijk artikel, waar een tabloidpagina aan gewijd werd, inclusief een foto van mannen die zojuist hun slag hadden geslagen bij de Aldi met concurrerende merken in hun winkelwagentje. De strategie waar Dell mee groot geworden is, zal radicaal worden gewijzigd.
Michael Dell, die weer terug is als CEO van het door hemzelf opgerichte bedrijf, na een korte periode van afwezigheid. Wel was hij langs de zijlijn beschikbaar, maar minder prominent aan het roer. In de korte tijd van zijn afwezigheid is er veel gebeurd. HP heeft inmiddels weer de nummer 1 positie overgenomen, waar Dell enkele jaren geleden deze top had bereikt. Met een formule die blijkbaar aansloeg: het uitschakelen van de detailhandel door direct te leveren aan de eindgebruiker. Bestellen per telefoon en internet. Als klant je eigen PC bouwen en deze pas fabriceren als de bestelling was geplaatst. Groot voordeel: geen voorraad en dito kosten, anders dan alleen vermoedelijk de ingrediënten van de computers op voorraad (hier wordt echter niets over gezegd).
Nu de concurrentie moordend is in PC-land en je inmiddels een PC op elke hoek van de straat kunt kopen (vandaag kreeg ik een folder in de bus van de Gamma, waar ze nu een Medion laptop aanbieden, die voorheen alleen nog bij de Aldi of het Kruidvat lag), kun je echter op dit moment op diezelfde hoek van de straat geen Dell aanschaven. Dat is wat Dell nu wil gaan veranderen. Ze gaan van start in de Verenigde Staten door via Wal-Mart te gaan leveren, maar binnenkort komen ook andere ketens in aanmerking, wereldwijd!
Hierdoor kan een interessante discussie ontstaan over de distributie van je producten. Welke schakel in het kanaal wil je benutten en welke besluit je over te slaan. Ineens is de P van Plaats weer voor het voetlicht gesteld. Elementaire vragen waar niet alleen computerbouwers mee te maken hebben, maar in veel meer branches weer actueel is. Waar kun je waarde toevoegen en waar laat je dat over aan partijen die dat beter kunnen?
Verder schenkt het artikel aandacht aan de P van Product. Dell wil ook meer aandacht gaan schenken aan design en wil de PC niet alleen meer zien als een kast met enkele componenten die het woord computer waardig is. De PC en met name de laptop, dringt steeds meer door in de huiskamer en dient dienovereenkomstig binnen deze nieuwe biotoop een waardige plaats te krijgen.
Hier zullen we de komende maanden zeker meer over gaan horen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!