De “One more Thing...”-opmerking van Tim Cook (Apple CEO) op het einde van zijn Apple Keynote vorige week, deed me naast aan Steve Jobs, ook denken aan het waanzinnige boek Nextopia van Professor Micael Dahlen uit 2008.
In dat boek onderzoekt hij onze eeuwige drang naar het volgende. Hij benoemt in het boek zelfs een positieve sales uplift van 14 procent op het huidige product zolang je bij het huidige product maar refereert naar je toekomstige product. En nu komt het echt interessante: zonder dat het toekomstige product er exact in de benoemde configuratie hoeft te komen (!).
Ja, je leest het goed.
Dus puur op verwachting voor de toekomst stijgen de verkopen van je huidige product met 14 procent. Mooi meegenomen toch?
Als consumenten zijn we bezeten in onze zoektocht naar ‘the next BIG thing’. Dit is al sinds mensenheugenis zo en zal ook nog wel een tijdje doorgaan (zeker nu er economische groei aan de horizon gloort). Het enige euvel is dat dit nieuwe product wel het gevoel moet geven dat het ook iets nieuws is. Kijkende naar de aandelenkoers bracht Apple voldoende Nieuw Nieuws om in ieder geval de beurs enigzins te overtuigen. Nu nog mijn beurs.
Nieuw Nieuws
‘Nieuw Nieuws’ is overigens een raar fenomeen. Wat jij als bedrijf als werkelijk nieuw nieuws beschouwt, ervaart de consument vaak compleet anders. Een persoonlijk voorbeeld.
Apple koos er in zijn key note van vorige week voor om de context niet te wijzigen. Alle geijkte stappen werden doorlopen: vanuit een zakelijk auditorium, it’s exciting, great, new screen sizes, individual, configuraties, Apple watch etc. Hierdoor werd ik niet positief verrast (nee ook niet door U2).
Een inwisselbaar auditorium
Ik heb me afgevraagd waarom ik al deze relevante wapenfeiten niet als nieuw ervaarde. Natuurlijk het meeste was al uitgelekt.
Maar toch.
Dit was bij voorgaande Keynotes ook wel het geval geweest. Door hier wat langer over na te denken, kwam ik tot de conclusie, dat de locatie hier voor mij persoonlijk een grote rol in speelt. Wederom een vertrouwd auditorium, waar al zovele Apple Keynotes zijn gegeven. Oftewel een auditorium als “geschenkverpakking”, die ondertussen minder tot de verbeelding spreekt, daar ik hem al meerdere malen heb uitgepakt.
Hierdoor voelde ik me minder blij met de cadeautjes en werden het van wannahaves net iets meer good products.
Misschien een gek idee, maar de volgende keer eens een andere locatie? Want wat ik nog steeds elke dag leer door naar consumenten te luisteren: Soms zit het hem niet in hoe nieuw het is, maar hoe je het nieuw(s) brengt...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!