De hardware spelers van de toekomst: veranderingen op de gamersmarkt

In deze roerige tijden komen er steeds meer nieuwe ontwikkelingen op de gamesmarkt. Wat voor impact gaan deze nieuwe hardware spelers hebben op de markt?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Al sinds de jaren 80 domineren consoles de huiskamer. De Nintendo Entertainment System (NES) was in 1986 de eerste. De laatste decennia zijn daar de giganten Sony en Microsoft bijgekomen die naast Nintendo de dienst uitmaken. Jarenlang leken de console- en pc-markt hand-in-hand naast elkaar te kunnen bestaan, tot de opmars van de smartphone en tablet roet in het eten gooide. Hiermee werd de groep gamende mensen weliswaar steeds groter, maar de kwaliteit van veel games steeds minder. Er zijn immers nóg meer keuzes en mogelijkheden voor gamers om hun geld aan te besteden en daardoor dreigt de markt te verzadigen. Hiermee wordt het kiezen om te adverteren of investeren in een spel of platform ook lastiger. Bovendien zijn Apple en Google niet de enigen die op de loer liggen. Een aantal nieuwe spelers staan op het punt om de markt te laten zien wat ze in huis hebben. De grote vraag is dan ook: wat voor invloed gaan deze innovaties op de markt hebben?

Nieuwe spelers

1. De nieuwe ‘consoles’ – Ouya, GameStick, Steam Box
Vanaf 4 juni worden de eerste Ouya bestellingen geleverd. Deze mini-console draait op Android en is een spelcomputer en mediastreamer ineen. Ouya kan dezelfde apps draaien als Android smartphones en speelt ze vervolgens af op je tv. Het mediastreamen kun je gebruiken door video’s of foto’s van je tablet, telefoon of laptop via de Ouya draadloos te streamen naar je televisie. Ouya slaat hiermee een brug tussen het mobiele platform Android en het ‘traditioneel’ gamen op je tv. Doordat je ook nog eens je bestaande Xbox of Playstation controllers op het apparaat kunt aansluiten, mag je gerust van een zogenaamd crossmediaal concept spreken. Er wordt immers gebruik gemaakt van bestaande apparaten. Met de GameStick is er een vergelijkbaar product in de maak. De GameStick is een op Android gebaseerde usb-stick die, net als de Ouya, van je tv een Android-console maakt. Deze techniek is het makkelijkst te omschrijven als het toevoegen van ‘smart’-functionaliteiten aan je tv. Het tovert je tv om tot internetstation met alle bijkomende handigheden.
De Steam Box van Valve verschilt duidelijk van de andere twee. Zij richten zich namelijk niet op Android games, maar op pc games. De pc games die je via hun platform Steam speelt worden met deze Steam Box namelijk naar je tv gebracht. Een letterlijke stap van pc naar tv gaming dus.

2. De nieuwe tablets/handhelds – Project SHIELD, Razer Edge
Om te kunnen concurreren met Samsung en Apple (en natuurlijk ook de Nintendo 3DS en Playstation Vita) komt NVIDIA, één van de grootste videokaartproducenten ter wereld, binnenkort met Project SHIELD. Deze console ziet er uit als een controller met een 5 inch schermpje erop. Ze spelen hiermee in op de flexibiliteit van mobile gaming en de grafische kracht die nodig is voor grote 3D games. Hiermee is Project SHIELD zowel geschikt voor pc spellen als Android / mobile games.
Ook de Razer Edge mikt op deze combinatie, door net als NVIDIA pc games naar de handheld te trekken. Beide apparaten proberen hiermee de concurrentie aan te gaan door te focussen op gaming en met name hardcore gaming. Dus de grafisch sterke en grotere titels, die te zwaar zijn voor een gemiddelde telefoon of tablet. Ze komen ook met toetsenbord en aansluitbare controllers/muis om je tablet om te bouwen tot controller voor een mobiele pc gaming ervaring.

3. Controllers – Oculus Rift, Leap Motion Controller
De Oculus Rift is wellicht de meest innovatieve in het rijtje. Het neemt het concept van de Playstation Eye/Motion en Kinect door een soort augmented reality game ervaring te bieden. De Oculus Rift headset brengt virtuele realiteit naar gaming. Het is echt een ‘je moet het zien om het te geloven’ concept met enorme potentie. Dit filmpje legt het een en ander uit:

Dan is er ook nog de Leap Motion Controller, een kleine sensor die je via usb aansluit op je laptop, tablet of pc. Met deze sensor kun je in de lucht ‘swipen’ en ‘touch’ bewegingen maken om je apparaat te besturen. Het belooft veel nauwkeuriger te worden dan Kinect en heeft al een hoop partijen gevonden die er apps voor gaan ontwikkelen, waaronder bijvoorbeeld de bekende mobile game ‘Cut the Rope’. Bovendien lijkt een dergelijk concept ook voor tekenprogramma’s baanbrekend te zijn, dus ook hier ligt de focus niet op gaming alleen.

Cross-platform
Gelukkig zijn er ook partijen die zich wél richten op samenwerking tussen bestaande middelen en technologie. Een mooi voorbeeld hiervan is de nieuwe sciencefiction tv-serie Defiance. Deze Amerikaanse serie is geproduceerd in samenwerking met Trion Worlds, die tegelijkertijd de Massive Multiplayer Online game van Defiance maakt. De game is cross-platform te spelen tussen Xbox 360, Playstation 3 en pc. Ze beloven “een revolutionair wekelijks drama dat impact heeft op de game en de speler de kans geeft om de veranderingen aan te brengen in de show”. Een flinke belofte, die na wat verder onderzoek wel genuanceerd wordt. De eerste nuance is dat het beide op zichzelf staande producten zijn. Doordat ze ook zonder elkaar kunnen, heeft het grootste deel dus niets met elkaar te maken. De overlap zit ‘m in kleine dynamische toevoegingen aan bijvoorbeeld de achtergrond. Een speler die berucht wordt in de spelwereld kan zo bijvoorbeeld verwerkt worden in een poster op de achtergrond in de tv-serie. Op deze manier zijn veel elementen al tijdens het filmen ‘flexibel’ gehouden. Het concept lijkt dus meer potentie te hebben dan daadwerkelijk revolutionaire resultaten. Het is dan ook te hopen dat er een tweede seizoen komt, zodat de makers dan wellicht meer content uit de game kunnen halen.
Een ander leuk voorbeeld van cross-platform is het browserspelletje Super Sync Sports van Google. In dit spel kunnen 1 tot 4 spelers in de Chrome-browser simpele mini-games tegen elkaar spelen met hun telefoon (met touch screen) of tablet als controller. Een geniaal staaltje techniek wat enorm laagdrempelig is om te spelen. Je hoeft namelijk geen apart account aan te maken en je hoeft geen nieuw apparaat aan te schaffen.

De toekomst?
De gamessector staat niet stil. Overal om ons heen duiken nieuwe ontwikkelingen en innovaties op die mogelijkheden introduceren om games nóg leuker, toegankelijker en beter te maken. De focus lijkt echter met name op de hardware te liggen, wat ervoor zorgt dat nieuwe ontwikkelaars een eigen positie moeten claimen. Daar is niets mis mee, want bestaansrecht dwing je zelf af zodra je genoeg publiek bindt. Het is echter wel te hopen dat al deze partijen niet alleen aan zichzelf denken, maar met name aan de eindgebruiker. Dat zijn immers de mensen die je game moeten gaan en blijven spelen. Voor bedrijven en adverteerders ligt een mogelijke interessante rol weggelegd hierin. Dit zijn de partijen die de macht hebben om samenwerking te stimuleren en wellicht af te dwingen. Laten we hopen dat alle nieuwe ontwikkelingen uiteindelijk leiden tot een betere markt met betere eindresultaten. Een win-win voor alle betrokken partijen. Want één ding is in mijn ogen duidelijk: cross-platform gaming heeft de toekomst.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie