Twitter is 10 jaar.
Met deze tweet van oprichter Jack Dorsey begon het allemaal.
just setting up my twttr
— Jack (@jack) 21 maart 2006
De microblog veroverde sindsdien snel terrrein en begon ook voor de communicatieprofessional steeds interessanter te worden. Tenminste, dat was de vraag die de redactie in 2009 voorlegde in een poll naar aanleiding van het ’eerste Twitter-interview van Nederland’ met een kopstuk van Microsoft. Is dat Twitter een blijvertje, was de vraag. Of ging het om een 'overvliegende trend'.
Daarover verschilden de meningen. Rob Visser, nog altijd een trouw reageerder op onze site, was sceptisch. Hij had 'heel veel gehoord dat Twitter een revolutie betekent in de manier waarop bedrijven communiceren'. Maar persoonlijk had hij daar zijn 'twijfels over'. Zo had Visser weliswaar begrepen dat sommige bedrijven 'een geweldige respons hebben gekregen' op Twitter. 'Maar het aantal is heel klein. Daarom zie ik Twitteren in werktijd voorlopig nog als tijdverspilling. Wie kan mij uitleggen dat het wel zin heeft?'
Dat kon Jos Govaart wel, ook zeven jaar geleden al een betweter, en met reden. Hij maakte gehakt van de vergelijking tussen Second life en Twitter. Die gaat volledig mank, zo schreef hij. Wel zag hij grote kansen voor Twitter, hoewel dat volgens hem ook een soortgelijk medium kon zijn: 'Het is natuurlijk niet Twitter dat de revolutie in communiceren in gang zet. Twitter is daarin een tool die over 2 jaar wellicht een andere kan zijn.'
En wat dachten de lezers zelf?
Ondanks dat Twitter als drie jaar onderweg was, koos vier op de tien communicatieprofessionals voor het antwoord: ‘Nee, dit is het zoveelste nieuwe speeltje dat weldra weer in een hoek wordt gegooid’.
Een meerderheid zag toen al wel toekomst in dit medium, vooral vanwege de laagdrempeligheid en het brede bereik.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!