Creativiteit is de belangrijkste factor in de effectiviteit van een advertentie. Met name opvallendheid kan zorgen voor een hogere herkenning. Volgens het onderzoek vallen ‘Rich media’ formaten, zoals radicals en prerolls, het meeste op. De onderzoekers raden dan ook aan om online campagnes te pretesten om het beste resultaat te behalen.
Teksten die aanzetten tot actie leidden volgens het onderzoek tot hogere klikintentie, net als het tonen van een productafbeelding. Dit laatste zorgt bovendien voor meer geloofwaardigheid en relevantie van de advertentie. Ook het platform blijkt daarvoor te kunnen zorgen. De uitingen die op sites van Sanoma werden gecommuniceerd kregen meer geloofwaardigheid en relevantie toegeschreven dan de uitingen in de omvangrijke benchmark van MetrixLab. Volgens het mediabedrijf komt dit doordat de advertenties vaak passend zijn bij het platform waarop ze verschijnen. In deze context profiteren de uitingen mee van de kennis en content die de redactie plaatst.
Onderzoeksmethode
Verspreid over anderhalf jaar zijn 55 online campagnes onder de loep genomen. Deze campagnes verschenen zowel op sites van Sanoma als op andere sites, maar konden van vorm verschillen. Met behulp van tags die aan de advertenties hingen, kon MetrixLab respondenten onderscheiden in twee groepen. Zo vergeleek het onderzoeksbureau de groep die een uiting wel heeft gezien met mensen die de campagne niet zijn tegengekomen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!