Het festivalseizoen is aanstaande en veiligheid is voor organisatoren van evenementen cruciaal. Per evenement plaatsen bezoekers inmiddels tien- tot honderdduizenden berichten openbaar op sociale media als Twitter, Facebook en Instagram. Het live analyseren van deze berichten geeft onmiddellijk inzicht in potentiële gevaren, maar dit is voor veel organisatoren van evenementen lastig. Om dit eenvoudig mogelijk te maken, richt social media analysebedrijf Coosto een aparte tak op voor eventmonitoring, inclusief een speciaal opgeleid team van experts. Zo heeft ID&T het team van Coosto al ingezet tijdens Mysteryland 2015.
Publieksveiligheid
Sociale media spelen inmiddels een grote rol in het optimaliseren van publieksveiligheid. Het aantal berichten dat tijdens evenementen openbaar op sociale media wordt geplaatst, neemt ieder jaar toe. Ook wordt er steeds meer beeldmateriaal gedeeld. Deze berichten bevatten veel signalen over calamiteiten als drukte, geweld en drank- en drugsgebruik. De bevindingen die bezoekers delen, kunnen met Coosto real-time worden gemeten. Zo kan een calamiteit worden gesignaleerd of worden gemeten wat er bij het publiek leeft.
Crowd management
Intern heeft Coosto een team van experts opgeleid met zowel kennis van veiligheid als de eigen social media-analysetool. Het team kan de organisatie van evenementen bijstaan en het crowd management op zich nemen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!