Consumentenbond noemt keuze tussen gratis en betaalde social media-accounts ‘oneerlijk’ en ‘agressief’

Samen met 18 andere Europese consumentenorganisaties dient de bond een klacht in vanwege misleiding.

Maak een keuze over je advertenties

Consumentenbond en 18 andere hebben gezamenlijk een klacht ingediend tegen Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. De klacht draait om de vermeende misleidende, agressieve en oneerlijke keuzes die gebruikers worden voorgelegd bij het selecteren van een gratis of betaalde variant van de platforms.

Meta dwingt gebruikers om te kiezen tussen een gratis account, dat gepaard gaat met persoonlijke advertenties en gegevensverwerking, en een betaalde variant, waarbij geen advertenties worden getoond. Echter, gebruikers die de gratis variant kiezen betalen in feite met hun persoonlijke gegevens, wat volgens de consumentenorganisaties misleidend is.

Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, benadrukt dat deze zogenaamde keuze in werkelijkheid geen echte keuze is. Gebruikers worden gedwongen een beslissing te nemen voordat ze toegang krijgen tot de platforms, wat als agressief en oneerlijk wordt bestempeld.

De klacht is ingediend bij de Consumer Protection Cooperation, het Europese samenwerkingsverband voor consumentenrechttoezichthouders. Daarnaast onderzoekt de BEUC of Meta ook privacywetten en digitale marktverordeningen schendt.

De Consumentenbond roept consumenten op om hun stem te laten horen tegen deze oneerlijke praktijken door een petitie te ondertekenen. Daarnaast heeft de Consumentenbond de Autoriteit Consument & Markt geïnformeerd over de klacht.

Voor meer informatie over de situatie en wat de keuze tussen gratis en betaalde accounts betekent, verwijst de Consumentenbond naar een artikel op de website: Betalen voor Instagram en Facebook: hoe zit dat? | Consumentenbond.

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie