Nieuwe ‘mobiele banken’ gaan minder goed om met onze online privacy dan banken die al een tijdje meedraaien. Dit zegt althans de Consumuntenbond, dat een privacytest uitvoerde van het internetbankieren bij de 13 banken die in Nederland actief zijn.
De app van het Nederlandse innovatieve bankmerk Bunq krijgt een ‘matig’ op het rapport. Volgens de Consumentenbond communiceert Bunq zonder waarschuwing met de Amerikaanse bedrijven Branch en Segment. De bond: ‘Die zijn beide actief in de “mobiele marketing”. Wij zien dat als we het internetverkeer uit de Bunq-app analyseren.’ Bunq heeft in een reactie aan de Consumentenbond laten weten dat de derde partijen nodig zijn om de app en website te kunnen verbeteren. De Consumentenbond: ‘Op de Bunq-website krijg je meerdere advertentiecookies binnen, voordat je er toestemming voor hebt kunnen geven. Dat is duidelijk niet in de haak.’
Een uitgebreid interview met Bunq-oprichter Ali Niknam uit 2018 leest u hier. ('Bunq belooft niet te tornen aan de privacy van klanten.')
Slechtst uit de test
De Britse internetbank Revolut komt het slechtst uit de test. De Consumentenbond: ‘Revolut zegt in zijn privacyverklaring mailadressen en/of telefoonnummers van klanten naar Facebook te uploaden om via het platform te kunnen adverteren bij deze klanten. Je kunt een mail naar Revolut sturen om hier bezwaar tegen te maken. De app communiceert zonder kennisgeving met allerhande marketingbureaus.’
Glansrijk
De gevestigde banken komen allemaal goed uit de test. Ondanks één of meer verbeterpunten, scoren ASN Bank, ING, Knab, Rabobank, Regiobank en SNS Bank allemaal een goed. Bij ABN Amro, Moneyou en Triodos weet de Consumentenbond zelfs geen verbeterpunt te noemen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!