Overslaan en naar de inhoud gaan

'Het sleepoog van uw Polo moet vervangen' - DDB flikt het weer met terugroepactie VW

Volkswagen komt 13 jaar na het defecte handschoenenkastje van de Golf Type I uit 1974 met weer zo'n briljante Terugroepactiecampagne.
Fragment brief
Fragment brief

En nu roept Volkswagen je terug voor het sleepoog. Het sleepoog!

Je herinnert je misschien nog die 'Terugroepactie' van Volkswagen in 2007 voor de Golf Type I, de oer-Golf uit 1974. VW-importeur Pon waarschuwde in een advertentie in de dagbladen eigenaren van het Golfje met bouwjaar 1974 dat het sluitingsmechanisme van het handschoenenkastje slijtage kan vertonen. En dat je ermee terug moest naar de dealer, waar ze dan het mechanisme kosteloos konden vervangen.

related partner content for mobile comes here

Voor de zekerheid.

Het is een klassieker. Ouderwets goeie advertentie van DDB Amsterdam, daar bedacht door Joris Kuijpers en Dylan de Backer. De advertentie won de toen nog bestaande Dagbladgoud/Vakgoud-prijs (van het toen nog bestaande Cebuco) voor de beste dagbladadvertentie van 2007, twee ADCN-Lampen en een Gouden Leeuw in Cannes (ja dat bestond toen ook nog). En wat meer is: een golf gratis publiciteit overspoelde Volkswagen.

Nu zag ik een nieuwe terugroepactie van Volkswagen, voor het sleepoog in het gereedschapssetje van een Volkswagen Polo. Dat sleepoog is misschien verkeerd gelast, en dat kan dan misschien breken tijdens het afslepen. Het sleepoog moet dus direct worden vervangen door de Volkswagen-dealer. 'Er zijn voor u, vanzelfsprekend, geen kosten aan verbonden.'  

Haha. Het sleepoog! En briljante droge copy weer.

Echt een vondst van de eerste orde weer. De actie, nu niet via de dagbladen aangekondigd maar per brief aan Volkswagen-bezitters, is nog niet breed opgepikt door de media maar ik zou zeggen: dat wordt een warm bad voor Volkswagen, zoveel sympathie als deze actie gaat oproepen. Kunnen ze wel gebruiken na dieselschandaal, sjoemelschikkingen, coronacrisis en ingezakte verkoop.

En DDB Amsterdam, nu DDB Unlimited geheten, kan wel weer een Lamp of een Leeuw voor Volkswagen gebruiken. Op dat front is het immers al heel lang erg stil.

---

Erwin Wijman publiceerde onlangs het boek Never waste a good crisis.

 

Terugroepactie VW 2007
Terugroepactie VW
Sleepoog
Afzender brief
Brief Volkswagen
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Cas Heuvelmans

Hoezo ‘na dieselschandaal’? Ze zitten er nog middenin.

Erwin Wijman

True, dendert net als een diesel zelf nog wel even door ook :)

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in