Amsterdam, 17 maart 2011. Verandering was de rode draad die de zes genomineerde boeken verbond. De Rode Hoed het toneel van een ludieke presentatie en kennismaking met de boeken en hun auteurs. En managementboek.nl de gastheer die liet zien dat de volgende fase voor haar wordt ingevuld met verbinding en ontmoeting: de interactieve plaats waar schrijvers en lezers elkaar kunnen treffen.
Een boek is een belevenis, niet van papier alleen. De genomineerde boeken werden als een belevenis gepresenteerd. Prikkelend en (inter)actief. Met de uitnodiging voor een spontane dialoog en de museumkijk op de laatst levende ‘niet-connected mensch’.
De shortlist bestond uit boeken de elk op hun eigen wijze ingaan op de thema’s verandering, verbinding en communicatie.
Organisaties leven in een dynamische omgeving die steeds nieuwe vragen en eisen stelt. Gebaande wegen uit het verleden garanderen niet dat je ook morgen de door jou gewenste bestemming bereikt. Wat kan er anders, wat moet anders om ook morgen bestaansrecht te hebben en je doelen te realiseren en - een managementboek stelt niet alleen vragen maar beantwoordt die ook - hoe doe je dat dan?
verbinding met klanten en elkaar
Organiseren gaat over samenwerken. En dat gaat niet vanzelf (Hoe krijg je ze zover - Jan van Setten). Ook veranderen doe je samen (Veranderen in dialoog – Kees Schilder en Hans van Teijlingen). Samen werken is ook samen leren (Brein@work – Ria van Dinteren en Nina Lazeron). Samen werken is niet altijd samen zijn. Technologische ontwikkelingen maken dat samenwerken anders kan (Het nieuwe werken ontrafeld - Ruurd Baane, Patrick Houtkamp en Marcel Knotter). Samen werk je ook voor klanten. Hoe bouw je de organisatie die ook van de klant een overtuigend rapportcijfer krijgt? (De 9+ organisatie –Berry Veldhoen en Stephan van Slooten). En hoe maak je in de samenwerking met je klanten en je medewerkers optimaal gebruik van het platform dat de onderlinge communicatiemogelijkheden radicaal verandert (Connect! – Menno Lanting).
De jury over de samenhang van de genomineerde titels: "Er valt een lijn te ontdekken in de zes boeken (maar die ook overeenkomt met wat we hebben aangetroffen in de andere boeken).
Ze voorspellen allemaal het einde van de klassieke regels van organiseren en managen. Regels die nog steeds in veel organisaties gelden.
Als je naar de zes kijkt dan kan de manager het niet meer in zijn eentje regelen, moet hij iets met emoties, moet hij weten wat hij wil met sociale netwerken en om iets te veranderen moet hij of zij luisteren en mensen actief betrekken."
winnaar
In de toekomst hebben we open, authentieke organisaties nodig die zowel intern als extern optimaal verbonden zijn met medewerkers, klanten en andere belanghebbenden, zo stelt Menno Lanting in zijn boek Connect! – de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap. Hij voorspelt het einde van de klassieke regels van organiseren en managen, onder invloed van de snel groeiende sociale netwerken.
Connect! verbindt het allermeest en werd daarmee de winnaar. Juryvoorzitter Rudy Kors motiveerde deze keuze als volgt: “Een boek dat hoog scoort op het criterium praktische toepasbaarheid. In het boek staan namelijk veel suggesties voor discussies in managementteams. Of eigenlijk zouden managers een open forum moeten starten om zo in dialoog met medewerkers en anderen te verkennen wat ze er mee moeten in hun eigen organisatie. Een betoog dat journalistiek geschreven is en wordt onderbouwd met voorbeelden en literatuuronderzoek. In het boek spreekt de auteur de manager rechtstreeks aan.
Managers zullen een antwoord moeten hebben wat sociale netwerken betekenen voor de eigen organisatie. De jury denkt dat dit boek helpt bij het vinden van dat antwoord.”
marketing
Marketing verandert als verbindende schakel tussen organisatie en klant met de ontwikkelingen mee. De onderneming is al lang niet meer het kasteel van waaruit de kasteelheren beheerst en naar believen de communicatiepoort naar de buitenwereld konden openen. De slotgrachten zijn gedempt, er zijn veel toegangspoorten bijgekomen en de verbindingen zijn open. Alle ondernemingsactiviteit communiceert en is in interactie met de klant. Elke medewerker draagt bij aan de beleving van de klant. Alle communicatie van de klant draagt bij aan de beleving van de organisatie.
Marketing is de verbindende schakel tussen de onderneming en de klant maar is dat niet alleen. Hoofdrolspeler in communicatie. Als je niet zegt wat je doet weet niemand je te vinden. Marketing en organisatie zijn innig met elkaar verbonden, vullen elkaar aan en bevestigen elkaar. Als je niet doet wat je zegt dan wordt de verbinding verbroken. Door wie zich niet echt verbonden weet.
Verbinding binnen de organisatie is voorwaarde voor effectieve verandering. Verbinding met de buitenwereld bepalend voor bestaansrecht en succes. Marketing is de discipline die binnen en buiten verbindt. En binnen en binnen verbinden kan. Menno Lanting is de auteur die de lijnen tussen binnen, binnen en buiten aan elkaar verbindt en laat zien dat marketing verder reikt dan de relatie met klanten. Connect! Is daarmee een richtinggevend winnaar. Een boek om samen te bespreken, voor managers en marketeers.
Meer weten? Lees het boek
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!