‘Na 30 jaar zijn we genoodzaakt om de boeken neer te leggen. Helaas hebben we ons faillissement aan moeten vragen. We blijven operationeel tot nader bericht en we hopen op een doorstart, want de kennis van Condor zal niet verloren gaan’, aldus het korte persbericht.
‘Dit is geen vroege 1 april-grap’, bevestigt planner Kim van der Graft.
Peter Lemmen, managing director, legt uit: ‘We kampten met de erfenis van een dure overhead, met een duur pand in Oud-Zuid en dure krachten. De marges zijn zo laag geworden, de nieuwe generatie kon de oude generatie niet meer bekostigen.’
Er komt hiermee een definitief einde aan het ‘grootste onafhankelijke postproductiebedrijf in Europa’, Condor International, zoals het op de site nog zo mooi wordt gezegd.
Al was daar al langer geen sprake meer van. Vestigingen in Londen, Berlijn, Kiev, Kaapstad en Dubai werden eerder al verkocht of gesloten. ‘Het afgelopen decennium heeft een globale implosie plaatsgevonden in de markt. Uurprijzen van 700 euro voor grading stammen uit de glorietijd. Nu is het wat de gek ervoor geeft, want ook reclamebureaus – onze klanten – worden uitgeknepen.
‘Daarnaast hebben we veel geld gepompt in Londen en Berlijn. De cashflow is dusdanig gedaald, dat het niet langer vol te houden is om 23 fte’s te betalen; de schulden lopen op. Nee, het heeft weinig te maken met de concurrentie. Die verdienen ook minder. Het is gewoon heel lastig afslanken, als je groter bent en hoge vaste lasten hebt.
‘Het meest crue’, vervolgt Lemmen, ‘is dat we nog steeds veel werk hebben. We onderzoeken daarom een doorstart. Maar dan wel in extreem afgeslankte vorm, met jonge hongerige editors, ook freelancers, die de nieuwst technieken omarmen. De oudere generatie heeft die passie niet meer, die lopen achter.
‘Ook zullen we geen gratis dingen meer doen – dat deden we veel, voor de industrie. We willen niet langer het lulletje van de markt zijn.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!