(Column Luuk Ros) Mindshift

Sommige bedrijven zijn als het Louvre.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Hun reputatie is immens, maar er is zóveel, het is zó groot en er zijn zóveel manieren om naar de collectie te kijken. 

Er lijkt geen beginnen aan. Microsoft is zo’n bedrijf. 

Iedereen vindt er iets van, we werken bijna allemaal dagelijks met tenminste één stukje Microsoft. Het bedrijf is overal en enorm complex. You love or you hate it. Net als het Louvre ideaal om wel een mening over te hebben, maar om nooit naar binnen te stappen. 

En toen stond ergens op een mooie dag in maart ineens Raul Pesch op het podium van het MARUG Marketing Congres. 22 dienstjaren bij Microsoft. High end marketeer, min of meer autodidact, iemand die als ‘director of competitive strategy’ heel dicht bij het vuur zat. Ik verwachtte een verhaal van een sektarische representant, maar hij vertelde over hoe het er écht aan was toegegaan, zeven jaar geleden op het zwaarbewaakte hoofdkwartier.

Pesch had – in functie – in 2007 in de rij gelegen voor de allereerste iPhone. Binnen een halve dag lag het ding in Redmond. De onverholen verbijstering en bewondering voor het Apple-wonder in het kamp van de vijand zoals hij dat beschreef, bezorgden toehoorders bijna kippenvel. Pesch zei het niet, maar maakte het heel duidelijk: de verrassing, de focus op de klant en de maatschappij, de samenwerking, de gepaste bescheidenheid waren zoek.

Er was iets helemaal niet goed gegaan en dat besef drong diep door. Sinds die tijd is Microsoft anders. Nog steeds het Louvre, nog steeds niet overal geliefd, maar de mindshift was immens. Sinds die dag wisten we dat we Pesch’ verhaal hoe dan ook in het eerste gerestylede nummer van TvM wilden hebben. Een nieuw jasje. Het zit lekker.

Er valt veel te zeggen en toe te lichten over dit vernieuwde Tijdschrift voor Marketing, maar we laten het graag voor zichzelf spreken. Er is geluisterd en gepraat, gevloekt en gejuicht, geschreven en gedelete. Vaste lezers – en dat zijn er gelukkig heel veel – zullen even hun weg moeten zoeken, maar zullen ‘m vinden. Wij danken de enorme groep mensen, waaronder velen van u lezers, die hebben bijgedragen aan de totstandkoming. Laat ons weten wat u ervan vindt.

Njoy TvM.

Deze column staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 6. Proefnummer aanvragen?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie