COLUMN 'Fake? Met Social Proof overleef jíj 2015!'

We gaan bijna 2015 in. En 2015 wordt hard, verschillig, rechtvaardig en zeer verhelderd. Er is geen plaats meer voor fake en zelfbenoemde specialisten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Specialisten - gevuld door een dubbele agenda - mogen het veld ruimen. We zeggen gedag tegen de flauwe ego-boekjes, zelfbenoemde experts en marketingplatforms die slinks zichzelf als &;autoriteit&; wisten te positioneren in de oude economie. To be or not be. Tijdloos dat inzicht.

Meerwaarde en méér waar
De communicatie wordt nóg direkter en het boekjaar eist van alles en iedereen aantoonbare meerwaarde. Meerwaarde en méér waarde. Zelfbenoemde guru&;s zijn overgeleverd aan de Maya&;s en hypes worden harde middelen in de online mix 4.0 die alleen door ervaren profs worden omgezet tot.. waarde. In de VS heet dit gewoon marktwerking.

Maslov en de hyperige sociale media
De piramide van Maslov stijgt wederom fier boven het vertroebelend medialandschap uit. Marketing die-hard Maslov toont aan dat een gezonde stap terug twee stappen vooruit is. Want.. de hyperige sociale media draaien gewoon om basisbehoeften zoals erkenning, respect en waardering binnen jouw referentiekader. Binnen jouw aangeboord netwerk dus.  En.. - al jaren aan de top van de piramide van Maslov - gaat het ook in 2015  om de voldoening van de dé egobehoefte. Bij een juiste docering van zelfkritiek mix jij deze ultieme ikke-behoefte tot een werkende engagement-factor. En tja. sociale media valt of staat met &;engagement&;. Díe conclusie hadden wij al al eerdere getrokken in toonaangevende handboeken.

2015 = Social Usable Acceptance(SUA)
In het jaar van de  focus - 2015 - is de consument meer dan ooit ontvankelijk voor &;online&;. Meer op de mobiel dan achter het bureau. De consument laat beslissingen meer-en-meer van zijn of haar online bevindingen afhangen. De echte beleving. Daarbij liever kwalitatief dan kwantitatief. De consument, de gebruiker, dé beslisser en betrokken curator wil snel, handig en betrouwbaar inkopen doen. Dat sociale media daarbij een rol spelen is duidelijk. Social Proof is king.

Geen politiek spel maar sociale bewijsvoering
Maar die consument - en ook die werkgever en ook die klant, die lezer, die gebruiker en ook die prospects - willen bewijs. Hard werkbaar bewijs. Ze willen &;proof&; in elke sociale omgeving waar zij hun beleving ophalen. In een jaar als 2015 kun je je geen misstap veroorloven. Ze willen hét bewijs uit de sociale netwerken dat jij of jouw diensten echt zo goed zijn. Social Proof!

Social Proof is king
Leuk dat jij op die billboard, in die commercial, in de blogpost en op die corporate website vertelt dat je zo leuk, goed en vol meerwaarde bent. Leuk dat je dat zélf uitzendt. Leuk.. dat jij ingekocht heb dat jij of het kanaal vertelt dat jij goed bent. Leuk.. dat jouw vriendjes vertellen dat jij &;best okay&; bent. En daar komt de revolutie van de kritische consument keihard om de hoek kijken. De marktwerking die in Nederland op micro, meso en macro niveau jarenlang is tegen gehouden, ramt er hard in. Guess what? Dat &;leuk&; verkoopt niet in 2015. We willen &;proof&;. Nieuwe generatie trekken die onzin niet meer. We willen het bewijs dat jij of jouw product ons beter maakt. Het bewijs dat we een goede beleving tegemoet gaan. Ruikt iets naar een wankelende integriteit dan is het de tijd die zich opwindt.  

En jij?
En jij? Waar zijn jouw +1&;s? Waar zijn jouw aanbevelingen? Waar zijn de oprechte Likes? Waar is jouw kwalitatief sociaal netwerk dat spontaan jouw uitingen retweet, positief beantwoordt en aanbeveelt? Waar is jouw echte expertise? Waar is joúw echte social proof?!

 

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie