Hij begon op 6 maart 2001 als marketing directeur bij bol.com, een leuk klein bedrijf met een paar honderdduizend klanten, 26 getalenteerde en enthousiaste medewerkers en een flinke dosis ambitie. In augustus, 14 jaar later, neemt Michel Schaeffer afscheid als cmo. Hij maakte zijn vertrek vandaag bekend op zijn eigen website.
Explosieve groei
Schaeffer is de afgelopen 14 jaar verantwoordelijk geweest voor de marketing en propositie-ontwikkeling van het bedrijf. Sinds de start in 1999 heeft bol.com een explosieve groei doorgemaakt. Het totale aantal klanten is inmiddels gestegen tot ruim 5 miljoen en de omzet groeide de afgelopen vijf jaar gemiddeld ieder jaar met meer dan 20 procent. Schaeffer omschrijft die tijd als één spannend jongensboek Een echte page-turner. 'Vorig jaar begon het echter te kriebelen. Na veertien jaar hetzelfde boek ben ik benieuwd of er nog andere jongensboeken zijn. Andere spannende avonturen om te beleven.'
Bovendien vindt Schaeffer het een goed moment om op te stappen: '2014 was het meest succesvolle jaar uit de geschiedenis van bol.com. De strategie staat als een huis en ik verwacht ook in de komende jaren nog een enorme groei voor bol.com. Nu we een geschikte opvolger hebben gevonden, neem ik afscheid.
Marketingdirecteur Versteden
Schaeffer wordt opgevolgd door Maragaret Versteden (38), die aan de slag gaat onder de noemer 'marketingdirecteur'. Zij heeft eerder gewerkt bij Bain & Company, Nike en BCG. Binnen Nike was Margaret verantwoordelijk voor de Nike e-commerce en online customization business. Aansluitend was ze in verschillende rollen eindverantwoordelijk voor de regio’s Centraal- en Oost- en Noord-Europa. Na Nike werkte Versteden tien jaar in strategische consultancy en was zij de afgelopen drie jaar binnen Bain & Company als partner gespecialiseerd in FMCG, retail en e-commerce.
Directieteam
Naast de marketingdirecteur bestaat de directie van bol.com uit: Patrick Wauters (Buying & Merchandising), Huub Vermeulen (Operations), Jurrie van Rooijen (IT), Marijn de Wit (Finance & Support) en Daniel Ropers (algemeen directeur).
Schaeffer zelf wil zich na een sabbatical gaan storten op start-ups met innovatieve concepten die ondersteund worden met venture capital en toe zijn aan een volgende groeifase. 'Net zoals ik dat bij bol.com heb gedaan vind ik het ontzettend leuk om jonge bedrijven, nationaal of internationaal, in die fase richting te geven.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!