Neem bijvoorbeeld Gartners rapportage over SMS-gedrag. Dit jaar verzonden we met z'n allen bijna 2 biljoen SMSjes (1,9bn om precies te zijn) en de rek is er nog niet uit: Gartner voorspelt 2,3 biljoen in 2008. Niet minder dan 1,5 biljoen (2008: 1,7bn) daarvan komen er uit Azie, waarvan China pakweg eenderde voor zijn rekening neemt. Dat is meer dan Europa (200 miljard) en de Verenigde Staten (190 miljard) bij elkaar.
Van de voorspelde wereldwijde groei van 400 miljard SMSjes in 2008 komt ongeveer eenderde uit China, gevolgd door een kwart uit de VS. India, op termijn de tweede grootste markt ter wereld, blijft voorlopig nog behoorlijk achter.
Dat half biljoen SMSjes werd overigens geproduceerd door ongeveer een half miljard mobiele telefoongebruikers: 1000 per persoon, drie per dag. En ook dat aantal groeit nog steeds sterk. China ging, volgens het Ministry of Information Industry, het jaar 2007 in met 461 miljoen mobiele bellers, en het jaar uit (althans per 24 december) met 539 miljoen. Met andere woorden, er kwamen er per maand 7,1 miljoen bij.
China's koppositie blijft niet beperkt tot mobielgebruik. Molblog telt dan misschien 8 miljoen kliks, maar China heeft 40 miljoen bloggers. Dat zijn er anderhalf maal zoveel als in de VS, the home of blogging. Volgens de officiele statistieken blijft het totale aantal internetgebruikers in China nog wat achter bij de VS (172 vs 211 miljoen), maar vanwege de relatief geringe penetratie van PCs in China (13%, vs 60% in de VS en Europa) geven die aantallen niet de werkelijke situatie weer. Het aantal Instant Messaging-gebruikers in China is ruim het dubbele (360 miljoen), en dat omvat iedereen die regelmatig een internetcafe binnenloopt, of domweg zijn mobiel gebruikt voor internettoegang. De grootste IM-boer ter wereld is het Chinese Tencent.com, met 273 miljoen gebruikers waarvan er regelmatig 30 miljoen tegelijk aan het chatten zijn.
Het gedrag van al die online Chinezen verschilt wezenlijk van dat van hun Westerse medesurfers. Waar in het Westen email en surfen de boventoon voert, zijn de Chinese killer apps in eerste instantie het al genoemde IM-en, en in de tweede plaats gaming. Westerlingen gaan het Net op voor informatie, Chinezen voor ontspanning.
Die populariteit van IM is medeverantwoordelijk voor een ander groot verschil: sociale netwerken. Zo op het oog blijft China daarin spectaculair achter, ondanks de meer dan een miljard dollar die door een reeks optimistische durfkapitalisten al in opstartende Chinese Facebook-wannabes zijn gepompt. Zijn Chinezen minder sociaal?
Integendeel: Chinezen zijn nog altijd aanzienlijk minder individualistisch dan Westerlingen. Groepsvorming en sociale contacten zijn in China van levensbelang, zowel offline als online. Sterker nog, Chinezen zijn zo sociaal dat ze juist geen sociale netwerksites nodig hebben om sociale netwerken te vormen.
De werkelijke sociale netwerken in China zijn de gigantische IM-gebruikersgroepen en de talrijke bloggerscommunities. Door een combinatie van IM-en en posten creeert een Chinees zijn eigen sociale netwerken, dat in de praktijk in intensiteit niet onderdoet voor het gedrag van Facebookers, Hivers en Twitteraars.
Chinese online netwerken worden niet aangedreven door netwerksites, maar door de collectieve keuze van grote groepen gebruikers voor bepaalde webapplicaties. Een blik op een donkere toekomst voor sociale netwerksites, en in het bijzonder voor diegenen die vooruitliepen op een waardering van Facebook van US$15 miljard?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!