De Chinese Airbnb-copycat Xiaozhu (spreek uit als Zajazuh) wil gezichtsherkenning inzetten om gasten te kunnen herkennen.
Het bedrijf wil hiermee voldoen aan de strenge eisen van de Chinese overheid ten aanzien van identiteitsverificatie.
De overheid laat deel-initiatieven als Uber en Airbnb wel toe, maar heeft strenge wetgeving ten aanzien van identificatie. Hotels in China zijn verplicht om de identiteit van een gast te registreren. Xiaozhu laat mensen wel wachtwoorden gebruiken , maar dan weet de overheid nog niet precies wie er uiteindelijk in de gehuurde kamer verblijft.
Xiaozhu telt nu 200.000 huurplekken in China en is aanwezig in 80 steden wereldwijd. Airbnb telt overigens al 120.000 plekken in China.
Xiaozhu start nu met het testen van smart locks, die openen na scannen van je gezicht. De slimme sloten worden in maart of april volgend jaar in gebruik genomen.
Gezichtsherkenning is al een tijdje mogelijk sinds de komst van de iPhone X en Alipay’s ‘Smile to Pay’ technologie. Maar nog niet veel merken experimenteren er mee. 1 voorbeeld van KFC in China, die bezoekers laat betalen via ‘Smile to pay’.
Bronnen: South China Morning Post, Warc
Beeld: 123rf