Op 10 april werd de campagne KLM Space gelanceerd, waarbij gisteren op 22 april vanuit de Nevada Desert in de Verenigde Staten een ballon werd losgelaten. Degene die het dichtstbij raadde waar en wanneer die uiteen zou spatten, won een ruimtereis aan boord van de SXC Lynx.
En dat was Pedro uit Brazilië. De ballon knapte op 31 kilometer hoogte. In totaal namen 130.000 mensen deel, deelden 60.000 van hun deelname (waarmee ze hun ‘claimed space’ letterlijk vergrootten), verbleven bijna 1 miljoen mensen gemiddeld 6 minuten op de actiesite Claim Your Place in Space, bekeken 3,2 miljoen mensen de teaser op YouTube en waren de reacties op twitter nu eens uiterst positief.
Zegt Frank Houben, verantwoordelijk voor de branding van KLM wereldwijd. Met de campagne van RAPP en DDB & Tribal Amsterdam legde de KLM de lat weer ‘hoger. En de reacties waren ongelofelijk. In de vakpers, de site was best site of the day en – belangrijker – onder consumenten.
‘De oorsprong van deze campagne is dat wij erin geloven dat de luchtvaart kan leren van de ruimtevaart. Hiermee hebben we onze betrokkenheid getoond bij de commerciële ruimtevaart, bij de toekomst. Tegelijkertijd communiceren we hiermee zoals we altijd doen: vanuit de pioniersgedachte van KLM van oudsher.’
En dat alles vanuit de strategische kerngedachte van engagement en vier -waarden ‘Dutch, inspirational, reliable, open’. Houben: ‘Dat overstijgt het maken van leuke dingen. Vaak zie je een campagne en dan een tijd niets, en dan zie je weer iets nieuws. Wij denken over alles na. Wat de volgende stap wordt? Goeie vraag. Met KLM naar de maan? Eerst volgt de KLM Game (‘Run je eigen luchtvaartmaatschappij’, red.). daarvan is al een teaser. En dan zie we verder.’
Deelnemers:
Top 5 landen
NL 27296
UK 19844
US 19251
BR 12302
DE 7029
Het totaal aantal tweets over de gehele campagne periode was 15.913.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!