BMW komt een jaar na het stoppen van The Hire weer met nieuwe internetfilms, ditmaal ter promotie van de nieuwe X5. Net als The Hire bestaat de serie Extreme Sightseeing uit acht korte filmps die binnenkort online te bekijken zijn.
Even terug in de tijd: BMW maakte tussen 2001 en 2005 in totaal 8 korte films, geregisseerd door bekende filmregisseurs als John Woo, Ang Lee en Guy Richie.
De films gaven de marketingtrend branded entertainment een heel nieuwe lading en inspireerden in ieder geval bandenfabrikant Pirelli tot iets dergelijks op www.pirellifilm.com.
BMW vond het in oktober 2005 echter tijd worden om deze campagne eens goed te evalueren en zette, tot verdriet van velen, de serie stop. Jack Pitney, Vice President Marketing voor BMW in Noord Amerika, zei destijds: 'We bekijken voortdurend de effectiviteit en de waarde van ieder element terwijl we tegelijkertijd op zoek zijn naar nieuwe en frisse wegen om communicatiechannels te openen met consumenten. Vandaag praten we over het einde van The Hire, maar je kunt er zeker van zijn dat BMW werkt aan nieuwe benaderingen om het merk tot leven te brengen, op een innovatieve manier.'
The Hire trok in totaal 100 miljoen kijkers. Om de promotionele waarde vast te stellen van de internetfilms deelde BMW eenvoudig de productiekosten door het aantal bezoekers van de site en het aantal minuten dat dit de films bekeek. Dat leverde een kosten-per-minuut getal op dat vergeleken kon worden met de resultaatmetingen bij reguliere tv-inspanningen.
En wat bleek? Dat The Hire tegen eenderde van de kosten die gemaakt worden voor primetime tv-commercials hetzelfde bereik creëerde. Bovendien zorgden de filmpjes voor een enorme stimulans voor de BMW merkvoorkeur bij het publiek, in het bijzonder in de door het automerk fel begeerde leeftijdsgroep 20 tot 25.
Met deze gegevens in het achterhoofd start BMW binnenkort weer met online films. Online gaat de campagne vanaf december 2006 een stuk verder dan in 2005.
BMW kondigt dan ook trots aan dat de verhouding online-traditioneel binnen het marketingbudget voor het eerst 60-40 bedraagt...
Ditmaal geen beroemde acteurs als Mickey Rourke en Madonna die een BMW mogen testen; BMW gaat ter promotie van de X5-SAV (Sports Activity Vehicle) op de sportieve survival-tour.
Ervaren reizigers vertellen over hun reisbeleving en worden in 'reality-tv stijl' met de videocamera gevolgd als ze een landmark (gebouw, attractie etcetra) op een ongewone manier bezoeken.
Op een fiets over het dak van het Olympisch Stadion in Munchen bijvoorbeeld, te voet over de rand van de Golden gatebrug in San Francisco, een tocht door het Londense metrostelsel, per powerboat langs de kust van Amalfi, en voor de kust van Valencia aan boord van het zeilschip de Rennyacht van BMW Oracle Racing.
Doel: Heel erg veel beleving creeren rond het BMW-merk.
De video's zijn vanaf december 2006 te zien, direct na de wereldpremiere van de BMW X5 op de Los Angeles autoshow, op www.BMW.com. Een teaser is al te zien, zoek even op X5 2006. De campagne duurt tot april 2007. De online films worden uitgebreid met pod- en vodcasts en op weblogs.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!