Happiness Brussel heeft voor de Belgische VEA (ACC) een campagne gemaakt die jong talent moet warm maken voor het vak van copywriter. Het bureau bedacht het concept ‘Verkoop een werkeloze’.
Het idee erachter is dat aspirant copywriters meer moeten kunnen dan alleen producten verkopen. Jonge creatieven wordt gevraagd een ander te helpen en een werkloze te verkopen met een overtuigende sollicitatiebrief. Als de werkeloze wordt uitgenodigd voor een gesprek mag de creatief meedoen aan een tweedaagse masterclass copywriting. De winnaar van de Masterclass krijgt een baan aangeboden.
Volgens ceo Johan Vandepoel van ACC bestaat er echt een tekort aan goede schrijvers in Belgie. ‘Het probleem is dat er geen echte opleiding bestaat voor copywriters in Belgie, zoals dat wel het geval is voor art directors. Daarom is er geen natuurlijk instroom van jong talent.’
In Nederland lijkt er steeds meer behoefte te ontstaan aan allround reclamecreatieven en niet zozeer copywriters. Hoe is dat verschil tussen België en Nederland te verklaren? ‘Ook wij hebben veel allround creatieven, maar die zijn niet noodzakelijk uitmuntend in het schrijven van een goed verhaal. We zullen tijdens de Masterclass copywriting ook veel aandacht besteden aan de verschillende aspecten van copywriting, zoals radio, scriptwriting, DM, social media en content marketing.’
Credits:
Organisator: ACC Belgium
bureau: Happiness Brussels
creatie: Sharif Abdel Mawla, Michael Middelkoop
Creatieve directie: Niek Eijsbouts, Philippe Fass
Strategie: Karen Corrigan
Account: Nejwa Jacobs
Designer: Edouard Coene
Animatie: Moxy
Geluid: Think'nTalk
Pr: Ann Maes, Alexia Baum (Ogilvy Brussels)