Het is een onderwerp van low interest, beseft Inge Peters, manager marketing & communicatie bij BeFrank. ‘Als de gemiddelde Nederlander het woord “pensioen” hoort, dan gaan de luiken dicht.’ Toch denken ze bij BeFrank dat ze pensioen en alles daaromheen best ‘leuk’ kunnen maken, of tenminste interessant. In de nieuwe campagne van het bedrijf ligt de nadruk op wat je met de pensioen kunt doen. Peters: ‘En dat zijn over het algemeen leuke dingen. Dat laten we zien.’
BeFrank heeft als nieuw merk in drie jaar een eigen plek in de pensioenmarkt ingenomen. Het is alles wat je niet van een pensioenuitvoerder verwacht: modern, volledig online en treedt de consumenten als gelijke tegemoet, onder meer door dezelfde taal te spreken.
U gebruikt een 'frisse taal' over een toch wat stoffig, technisch onderwerp?
‘Waarom zou je niet fris communiceren als je de kans hebt? En onze naam is BeFrank, wees open, dat zijn we ook voor onze deelnemers. We werken in opdracht van de werkgever, maar doen het uiteindelijk voor de werknemers. Het gaat om hun pensioen. Onze relatie en communicatie met hen is essentieel en die willen we ook intensiveren door nog meer interactie. Door informatie te bieden op de belangrijke momenten, bijvoorbeeld bij scheiding of de koop van een huis.’
Zitten mensen wel te wachten op veel interactie met hun pensioenuitvoerder?
‘Jazeker, maar dat hangt er vanaf hoe je ze benadert en betrekt. Bij ons heeft de deelnemer inzicht in én invloed op zijn eigen pensioen. Mensen kunnen op hun online pensioenrekening zien hoe ze ervoor staan, hun risicoprofiel veranderen of ervoor kiezen om zelf te beleggen. We toetsen dan wel of je hier ook toe in staat bent. Ook kunnen ze zien wat er gebeurt met je pensioen als je bijvoorbeeld extra inlegt of langer doorwerkt.’
Waarom geeft u de deelnemers zo’n prominente rol?
‘Wij zijn een premiepensioeninstelling, bij ons betaalt de deelnemer een vastgelegde jaarlijkse premie, maar staat vooraf niet vast hoeveel pensioen hij later zal krijgen. Er is dus sprake van risico’s, die we weliswaar proberen te matigen via het zogeheten “lifecycle beleggen”, maar die altijd aanwezig zijn. Daarom is het belangrijk dat de werknemer zelf invloed heeft op zijn eigen pensioen en ook inzicht heeft in wat er gebeurt. Transparantie is essentieel.’
BinckBank is inmiddels uit BeFrank gestapt. Heeft dat consequenties gehad?
‘Weinig, we blijven hun beleggingsplatform gebruiken en waren al zelfstandig natuurlijk. Ik zit sinds mei dit jaar hier, maar het is me opgevallen dat het een hechte club is met een eigen karakter. We werken met zo’n 35 mensen die ook allemaal zo rond die leeftijd zijn. We zitten met zijn allen in één ruimte, dus beslissingen worden heel snel genomen. We kennen onze klanten bij naam en zij ons.’
Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 11