Avondje Seth

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren naar de 212marketing-meeting geweest, waar marketinggoeroe sprak. Godin is schrijver van een aantal zeer succesvolle boeken over marketing en management (Purple Cow, Unleashing the Ideavirus en All Marketers Are Liars), een populaire spreker, en ondernemer.

Wie de boeken van Godin heeft gelezen en hem gisteravond heeft horen praten, zal niets nieuws gehoord hebben, maar gelukkig zaten er die avond veel mensen in de zaal die zelfs nog nooit van de man gehoord hadden, en zijn verhaal erg interessant en "anders" vonden dan de normale marketing-verhalen, aldus Frank Meeuwsen, die een van de avond op zijn weblog heeft staan.

Wat Godin in ieder geval erg goed doet, is mensen inspireren en enthousiast maken over het vak marketing. De man geeft veel aansprekende voorbeelden, ook al zijn ze niet aangepast aan de Nederlandse situatie -ik heb in ieder geval nog nooit een schap met 70 tofu-varianten in mijn supermarkt kunnen ontdekken- maar dat is niet storend.

Godin spreekt aan de ene kant over een paradigma shift en juicht revolutionaire ideeën toe, maar vindt het aan de andere kant erg jammer dat vroeger voorbij is, want toen was alles duidelijk en wist je waar je aan toe was. Godin: 'Vroeger waren er maar een paar zenders en keek ik uit naar de televisiecommercials, naar de karakters die er in speelden. Nu is er zoveel clutter, dat ik niet meer om de boodschap van de marketeer geef, wat ze ook probeert, hoeveel dollars ze er ook inpompt om mij te berei-ken. I don't care.'

Godin spreekt over interruptie marketing, een strategie die volgens hem niet meer werkt: de strategie van het onderbreken van de dagelijkse routine van consumenten, om hen op de commerciële boodschap te wijzen. Vroeger werkte dat, maar tegenwoordig zijn er gewoon teveel boodschappen. 'It's just physically impossible for you to pay attention to everything that marketers expect you to'.

Marketeers reageren volgen hem verkeerd op deze clutter door er nog meer advertising tegen aan te gooien, en dus de situatie nog meer te verergeren.
Want minder spenderen dan je concurrenten, betekent minder bekendheid voor je product. Zou Godin hier overigens repetitiemarketing bedoelen, oftewel je boodschap net zolang herhalen totdat 'ie blijft hangen?

Godin heeft het over storytelling; vertel een goed verhaal bij je product (let daarbij vooral op dat je verhaal authentiek en 'remarkable' is) en duw het verhaal niet in de strot van mensen die niets om je geven, maar zorg dat het verhaal zich verspreidt via de mensen die wel naar je willen luisteren. Vaak zijn dat volgens hem de early adaptors, de nerds die 800 euro voor de eerste DVD-speler uitgeven. De massa (ik reken me ook tot deze groep) wacht namelijk altijd op de eerste aanbiedingen, en iedere marketingeuro die je aan deze groep besteedt, is verspild.

Volgens Godin kopen mensen namelijk je verhaal, niet je product. Een goed verhaal rechtvaardigt als het ware de hoge prijs. Godin: 'Bij een ring van Tiffany's gaat het om de doos waarin de ring zit, niet om de ring. De doos vertelt je dat de gever heel veel om je geeft, omdat hij 4 keer zoveel geld heeft uitgegeven dan nodig is. Tiffany's is namelijk schreeuwend duur, maar wel een instituut om het gebied van juwelen.'

Ik vond het lastig om me in deze theorie te verplaatsen, vooral omdat ik de afgelopen twee jaar alleen maar met m'n neus op kortingen gedrukt ben; vliegen, koffie, kleding; het moet vooral zo goedkoop mogelijk, en iedereen die teveel betaalt, is niet goed bij z'n hoofd. Het duurt denk ik nog wel een tijdje voordat dit effect van de prijsoorlog uitgewerkt is.

Een videoverslag wordt vandaag op de site van gezet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie