In de Apple-winkel in San Francisco, 'The Studio' staan ze al; Apple-techneuten en professionals op het gebied van film, webdesign, video en muziek, die enthousiast consumenten te woord staan die het even niet meer snappen. Vooral ouderen schijnen gebruik te maken van de mogelijkheid om vragen te kunnen stellen over kabeltjes en draadloze opties, maar ook dvd's branden en foto's bewerken.
Deze vorm van klantenservice werkt goed voor Apple, want het enthousiasme van de experts straalt direct over naar de klant, die nu eens goed uitgelegd krijgt wat er eigenlijk allemaal mogelijk is met laptops, digitale camera's, muziek downloaden en branden, draadloos internetten, maar ook hoe je adressen print op labels, en ga zo maar door. De techneuten zijn geen verkopers en werken niet op commissiebasis, dus er wordt de klant na zijn of haar vraag niets aangesmeerd.
De helpdesk in de Apple-winkel is volgens kenners een gouden vondst, ook omdat Apple maar een klein marktaandeel heeft, het aantal klanten zal in eerste instantie niet de spuigaten uitlopen. Daarnaast is het een prachtig loyalty-instrument, want precies past in de strategie van Apple. Want: een tevreden klant is de beste verkoper van je product.
Er staan al Apple-winkels in Londen, Chicago en dus ook in San Francisco. In Pittsburgh en Century City zijn kleinere, en er komen er nog 110 bij in de VS, Canada, Groot Brittannië en Japan.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!