Het prachtige landgoed van de Baak in Driebergen was het decor van de uitreiking die door Tijdschrift voor Marketing werd georganiseerd in samenwerking met NIMA en Platform Innovatie in Marketing (PIM).
Het juryrapport over Alexander Ribbink: TomTom is een Nederlands marketingsucces in een moeilijke markt. De verschillende ingezette media zijn goed op elkaar afgestemd en daardoor is TomTom in korte tijd een begrip geworden. Een product voor de elite is een retailproduct geworden. Ribbink heeft duidelijk de regie in handen en met een relatief beperkt marketingbudget veel bereikt. De organisatie is ongekend hard gegroeid en toch is de marketing consistent en geïntegreerd gebleven. De jury was dan ook unaniem in zijn besluit om Ribbink van TomTom de prijs toe te kennen.
Er waren drie presentaties van de genomineerden en verder werd het evenement gecombineerd met een modeshow van de Dutch Fashion Foundation. Dit was een zeer geslaagde combinatie, het contrast van de wat stijve marketeers en de creatieve modewereld.
Zelf was ik onder de indruk van de presentatie van Alexander Ribbink, de latere winnaar. Hij gaf aan dat TomTom de slag heeft gemaakt van fabriekgestuurde en dealer ingebouwde navigatie naar een vorm van persoonlijke navigatie (onafhankelijk van je voertuig), vergelijkbaar met het persoonlijke van de mobiele telefoon.
TomTom heeft volgens hem de autocomputer makkelijker gemaakt en dat viel niet mee. Het makkelijk maken van dingen is niet makkelijk gaf hij aan. Hij gaf het voorbeeld van een eigenaar van een dure BMW 7 serie, die tegenwoordig soms terug naar de dealer moet om een cd te wisselen, omdat de techniek te moeilijk voor de berijder is geworden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!