Multichannel management biedt oplossing voor reisbureaus
Millward Brown ondervroeg in een landelijk representatief onderzoek 500 consumenten (aangevuld met een aantal diepte-interviews) naar de positie en het toekomstperspectief van de reisbureaus in Nederland. Internet biedt kansen, maar volgens het onderzoekbureau kunnen reisbureaus alleen met goed multichannel manegement hun toekomst veilig stellen.
Momenteel gebruikt bijna de helft van de consumenten internet om een geschikte vakantiebestemming te zoeken. Sterker nog, als het alleen om een vliegticket of een stedentrip gaat, boekt ruim de helft van de on-line bevolking in Nederland (dat is nu al 75 procent) via het web. Bijna eenderde van de consumenten ziet het reisbureau als ophaaladres voor brochures. Verder is er volgens Millward Brown veel kritiek op de ope-ningstijden en het lange wachten op de zaterdagen. En één op de tien consumenten verwacht zelfs dat er over vijf jaar in ons land geen reisbureaus meer zullen bestaan. Doen de reisbureaus niets, dan zal hun rol in hoog tempo marginaliseren.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaIs er nog perspectief? Ja, zegt het bureau, mits reisbureaus hun 'traditionele' voordelen (persoonlijk contact, advies, expertise, alternatieven verzinnen) weer inhoud en substantie weten te geven. Want daar schort het nu hevig aan. Echte kennis, expertise en ervaringsfeiten gecombineerd met een online service kunnen het reisbureau weer draagvlak geven. Het reisbureau zal meer moeten investeren in kennis en ex-pertise van de reisadviseurs. Dan zal de huidige online boeker de weg weer terug weten te vinden naar het reisbureau. Zeker als hij bijzondere wensen heeft of naar verre landen wil reizen. Gunstige tarieven, een breed assortiment en een vertrouwde naam zijn dan naast echte expertise belangrijke randvoorwaarden, waar het reisbureau aan moet voldoen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid