Red Bull heeft Wunder aangesteld als lead-designbureau voor verschillende projecten.
Eind 2014 benaderde Red Bull het strategische designbureau. De reden: er kwamen een aantal projecten aan die extra aandacht verdienden. De eerste resultaten van de samenwerkingen zullen in april gelanceerd worden. Reden voor drie vragen aan Alef de Jong, founder en creatief strateeg bij Wunder.
1. Waarom past Red Bull dit bij jullie?
‘Red Bull laat door unieke content en design haar merk spreken. Ze adverteren niet, maar innoveren en experimenteren. Dit leidt tot nieuwe sporten (Red Bull crashed Ice) of wereldwijde aandacht bij de hoogste vrije val door Baumgartner. We vinden elkaar wel in de mentaliteit dat wat je doet belangrijker is dan wat je zegt. Wij geloven niet in mooie woorden, maar in daden. Bij de introductie van ons eigen bureau hebben we bijvoorbeeld duizend bedankkaarten laten drukken en zo onze inspiratiebronnen, vrienden en leermeesters bedankt. Zonder hen waren we Wunder nooit begonnen. ‘
2. Eind 2014 heeft Red Bull jullie benaderd, wat is er in de tussentijd gebeurd?
‘We kregen eind 2014 een mailtje of we eens kennis wilden maken. Ons eerste gesprek was toen verkennend, maar hoopgevend. Eind december belde Red Bull met een eerste concrete opdracht. Sindsdien werken we gezamenlijk aan een aantal projecten.’
3. Jullie halen met Red Bull een grote klant binnen, hoe verklaar je dit succes?
‘Wij zitten momenteel in een goede flow. We realiseren ons dat we nieuw en fris zijn. Dat is spannender dan een bureau dat het al jaren op een zelfde manier doet. We krijgen ook terug dat we flexibel, wendbaar en eager zijn. Dit is niet iets tijdelijks. We hebben hier bewust naartoe gewerkt en ik denk dat het door twee dingen komt. Ten eerste kennen we maar twee functies. Je bent bij ons creatief strateeg of strategisch creatief. Gezamenlijk werk je op een project en maak je fascinerend werk. Dit zorgt voor korte lijnen. Het liefst zelfs zo kort dat we embedded gaan bij een opdracht en echt samenwerken. Van de week kregen we tijdens een nieuw business gesprek het compliment dat we beiden zo eager waren en actief luisterden. Je zou verwachten dat iedereen dat doet, maar nee dus. Ten tweede past onze visie op de rol van het merk en de merkstijl in deze tijd. We geloven in coherente merken en dynamische identiteiten. De optelsom van deze twee zaken is denk ik dat we bovenal fascinerend werk maken. Een pitch win je immers niet op je verhaal, maar door daden. Door gewoon geweldig werk.’