Minder toevoegingen, forse zoutreductie en geen Mononatriumglutamaat (MSG, ook bekend als E621) in producten van het eigen merk van Albert Heijn. Die stappen kondigt de supermarkt vandaag aan. Albert Heijn zegt dat consumenten het steeds belangrijker vinden om te weten wat er in voedsel zit. 'Wij geloven op onze beurt in het continu verbeteren van de kwaliteit van producten. Daarom introduceren we verbeterde eigen merk producten zoals chips, bouillon en vlees. Met nieuwe recepturen die uitgaan van zo min mogelijk toevoegingen zoals MSG en een forse zoutreductie.' (Zie ingrediëntendeclaratie 'voor en na' hieronder.)
Vlees
De inkopers van vers vlees van Albert Heijn ontwikkelden samen met een team van slagers en productexperts nieuwe recepturen, legt de supermarkt uit, met zo min mogelijk toevoegingen en minder zout. 'Ook de hamburger, dé favoriet van veel klanten, kreeg een nieuw recept. In plaats van tomatenketchup werd gekozen voor tomatenpoeder in combinatie met een natuurlijk aroma. De voedingszuren voor een betere houdbaarheid werden in het nieuwe recept vervangen door een innovatief extract uit citrus en granaatappel. Het zout in het nieuwe recept is een bijzonder zeezout. Het bevat een grote hoeveelheid mineralen en relatief weinig natrium.' Albert Heijn zegt dat de nieuwe hamburger uit een consumententest als de lekkerste in supermarktland kwam.
Geen E621 en tot 30% zoutreductie
Nagenoeg alle chips, bouillonblokjes en ‘kop soep’ producten bevatten volgens Albert Heijn binnenkort geen MSG meer. De supermarkt: 'Eigen merk oosterse kruidenpasta’s en boemboes bevatten al geruime tijd geen MSG meer. Ons verse brood bevat geen kunstmatige broodverbeteraars meer en het zoutgehalte is met 13 procent tot 22,5 procent gedaald. Ook bij groente in blik of pot en kant en klare maaltijden zijn flinke zoutreducties doorgevoerd tot ruim 30 procent.
Verbeteren
Albert Heijn zegt continu te werken aan de verbetering van recepturen. 'Zo worden bij steeds meer producten minder zout, suiker, E-nummers of kleurstoffen gebruikt. Dat gaat niet van vandaag op morgen, maar stap voor stap. Zo kunnen klanten geleidelijk wennen aan de verbeterde producten.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!