De Ahold-directie gaf gisteren, tijdens een analistenmeeting in Zaandam, een kijkje in de online retailstrategie voor de komende 3 jaar.
De retailer heeft berekend dat de online verkopen 1,4 miljard euro aan het eind van 2014 bedragen. Ambitie is om 2,5 miljard euro om te zetten tegen het einde van 2017.
Ahold zegt deze ambitie waar te kunnen maken dankzij een 'sterk fundament, met vertrouwde consumentenmerken, marktleiderschap, miljoenen loyale consumenten en een sterk fysiek netwerk van winkels'.
Daarnaast wordt er incrementeel 60 miljoen euro geïnvesteerd in technologie, marketing en online capabilities, aldus CEO Dick Boer. Ahold heeft op dit moment 1000 IT-ers in dienst, verdeeld over 4 ‘technology-hubs’ in de VS en Nederland.
Dick Boer over de online strategie: “Onze online merken bol.com, Peapod.com en ah.nl hebben een pioniersrol gespeeld de afgelopen 25 jaar. De volgende stap in onze ambitie is te groeien naar 2,5 miljard online sales in 2017. We bieden een mooie omnichannel propositie aan onze klanten, en creëren een sterk platform voor continue groei en langetermijn waardecreatie.’
3 elementen
CCO Hanneke Faber legde de online strategie van Ahold uit, die bestaat uit 3 elementen: meer klanten (door groei in markten en marktaandeel), meer plekken (uitbreiden in nieuwe gebieden) en meer keuze (een uitgebreider aanbod voor zowel klanten als partners).
Wat betreft dat laatste element zegt Faber bezig te zijn met een betere verkoop van mediaruimte in de gecombineerde kanalen van Albert Heijn (winkel, bol.com, ah.nl en Allerhande). Met name in de online schappen is het nog lastig opvallen voor merken. Onderdeel van het plan is automated buying. Begin volgend jaar moeten de eerste resultaten zichtbaar worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!