Meer bewegen, anders eten, dingen laten staan. Het bloed stroomt weer door de aderen en het geeft energie en nieuwe ideeën. Als we dat als metafoor gebruiken voor de economische krimp… dan wordt je kijk anders.
Als een mens dikker wordt en groeit in de breedte, wordt hij uiteindelijk ongezond en zelfs ziek. En het geval is dat het gros van de mensen nu uitgaat van het feit dat het bedrijfsleven moet afvallen. Dat heet een vertrouwenscrisis.
Mediabedrijven, en dan vooral de exploitanten, hebben het nu zwaar. Tenminste als je de afgelopen jaren als basis neemt. Er is een overdaad aan media ontstaan. Niet erg maar er is zoveel van hetzelfde.
Adverteerders maken nu noodgedwongen keuzes. Het medium (of de exploitant) die het minst aanwijsbaar heeft toe te voegen in het mediaplan, wordt dan ook rigoureus geschrapt. Heb je in 2008 een slecht jaar gemaakt… berg je, want dit is de nieuwe norm. We zitten in een periode waar dingen versneld anders worden. Het is het ‘uur U’ om te innoveren.
Ga in ieder geval niet doen wat de overheid zegt, die duwt namelijk aan een touwtje. Ik heb weinig geloof dat je een crisis bezweert met minder werken. Wat jíj gaat doen dat telt (en ga niet wachten op hulp van de overheid)… ga niet minder werken, maar meer werken.
Ga eerder naar kantoor (geen file) en verras je grootste klant met iets totaal onverwachts. Ga niet volgende week met hem lunchen, maar loop met hem de Ako binnen en zoek het blad waarin hij adverteert. Bekijk zijn schapruimte bij Albert Heijn. Praat met caissières en vraag advies.
Zeg je relatie op met bedrijven als ABN Amro, Ziggo, en de loodgieter die nooit tijd voor je heeft…. Beloon bedrijven met een goede instelling en straf diegenen die zich als nutsvoorziening voordoen. We hebben namelijk keuze!
Acteer vanuit kracht en ga ervan uit dat deze situatie de komende jaren aanhoudt. De enige die de komende jaren de economie een burst kan geven, ben jezelf.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!