Affiliate netwerken verzamelen volgens PAN geen persoonsgegevens of naar een persoon herleidbare gegevens, maar leggen alleen de koppeling tussen een websitebezoek en een aankoop op het internet. Affiliate cookies creëren dus geen consumentprofielen. Vergeleken met statistische cookies zijn affiliate cookies in de basis dan ook minder privacygevoelig.
Thomas Joosten, voorzitter van PAN: 'Momenteel worden alle tracking cookies in de cookiewet op één hoop gegooid. Ook cookies waarbij er geen sprake is van privacyschending. Vooraanstaande ICT-juristen delen dit uitgangspunt. Een kwalijk gevolg van de huidige interpretatie van de cookiewet is dat een groeiende bedrijfstak binnen de online advertentie-industrie met een economische waarde van 1,07 miljard euro wordt bedreigd door de huidige cookiewet. Dat is jammer, want juist in deze economische tijden is het van belang om groeiende markten te ondersteunen. We hopen dat de OPTA en Minister Kamp bij het versoepelingsvoorstel affiliate marketing in zullen delen bij statistische cookies.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!