Accenture Innovation Awards Concept van de Week - Ziggo Entertainment Experience: maak je eigen film

Paul Verhoeven: hij bracht ons internationale kaskrakers als Basic Instinct en Robocop. En klassiekers van eigen bodem zoals Soldaat van Oranje, Turks Fruit en Zwartboek. Verhoeven is de meest getalenteerde regisseur van Nederland. Of denk je het beter te kunnen?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Stort je dan op het nieuwste project van Ziggo . Het geeft creatief Nederland de kans een eigen film te maken – van script tot regie, muziek en trailer aan toe. Paul doet mee: met Ziggo EE gaat hij aan de slag met een dreamteam van professionele filmmakers. Bepaal jij hoe het afloopt?

Het begin is er

, die onder andere Alles is Liefde schreef, heeft de aanzet gegeven voor de van de film. Deze startscène introduceert de hoofdpersonages. Een vader (60), moeder (45) en twee kinderen: de knappe, studentikoze Lieke en de ietwat depressieve Tobias. Drie minuten duurt het. Daarna mag jij het zeggen. Gaat het verder met de mysterieuze Nadia, die op het eind komt binnenvallen terwijl iedereen dacht dat ze in Japan zat? Of zoom je in op het dramatisch verbranden van een brief op de wc? Talloze openingen, waarop je als geïnspireerde scriptschrijver je fantasie kunt loslaten.

Stemmen op wat scriptschrijvers maakten

Je kunt je script voor de volgende scène uploaden op de site van Ziggo. Leef je uit. Inhoudelijk is niets verboden, al raadt het EE-team je wel aan de filmlijn te blijven volgen. ‘Scripts die de film plotseling naar Mars verplaatsen of de hele cast laten sneuvelen zullen weinig kans maken’. staat te lezen op de site. Iedereen kan stemmen op de geüploade scènes. Wie de favoriet wordt, dat bepaalt Paul Verhoeven: voor het winnende script is zijn stem bindend.

Waar gaat het heen?

Dan komt de volgende stap in het proces. gaat het winnende script verfilmen met zijn team. Onbekende Nederlanders kunnen in de voetsporen van Carice van Houten en Michael Douglas treden door via castings geselecteerd te worden in de verfilming te acteren. Mirko Mensink, Director Corporate Development van Ziggo: “Paul gaat een grote uitdaging aan. Voor het eerst weet hij tijdens het filmen niet waar de film heengaat. Hij weet slechts wat in een scène gebeurt.”

Amateurs vs. professional

Tegelijk met de professional gaan de amateurs aan de slag. Zij verfilmen net als Paul het script in een scène van maximaal drie minuten. De regie is volledig in hun handen, net als de acteurs, de locatie et cetera. De richtlijnen zijn beperkt tot ‘de vader draagt altijd een rode trui’. Alle filmpjes verschijnen op de website: het is weer aan het publiek om te kiezen. Een amateurscène kan het dus winnen van een professionele. De meeste stemmen gelden, wat ook geldt voor de begeleidende muziek. Nadat de winnende scène bekend is mogen muzikanten aan de slag. Het publiek mag zeggen welke compositie het beste bij het beeld past. Dan is het plaatje compleet.

Cliffhanger

In totaal worden met Ziggo Entertainment Experience acht scènes van drie minuten gemaakt. Na de verkiezing van het een-na-laatste deel ligt de publieksfilm er in feite – met uitzondering van de laatste drie minuten. Daarin schuilt de cliffhanger van het concept. De definitieve publieksfilm wordt professioneel nabewerkt en opgepoetst voor het grote scherm. Maar eerst produceren deelnemers hun eigen gewenste einde en uploaden dat naar de Ziggo EE-site. Dit gebeurt gesloten. Paul Verhoeven maakt de keuze voor de eindscène en hermaakt deze met zijn team. De best scorende amateurcomponisten tot dan toe worden gevraagd de muziek van het laatste deel te componeren. Dit gebeurt achter de schermen. Paul kiest, in overleg met , de beste filmmuziek van de laatste scène, zowel voor de publieksfilm als voor zijn versie.

In première in Ziggodome

Uiteindelijk liggen er dus twee films, en mag het publiek aan de slag met trailer, games, naamgeving en filmposter. De films duren beide 24 minuten en gaan in première in : de nieuwe concertlocatie die begin 2012 de deuren opent. Daarna bepaalt het publiek wie de beste film heeft gemaakt: topregisseur Verhoeven of Nederlands onbekend talent?

User generated-movie

Mirko: “Het is voor ons heel spannend. Ook wij hebben geen idee waar het naartoe gaat. Een user generated-movie is nog nooit uitgekomen, niet in Nederland en niet daarbuiten. Daarnaast is het ook een user generated-project: naarmate meer mensen aansloten, zoals Paul Verhoeven, Kim van Kooten en Martin Koolhoven, namen de ideeën toe. We moesten echt zeggen: ‘dit is het, we gaan nu hiermee aan de slag’.” Maar voor wat allemaal te gebeuren staat tijdens het project – daarvoor staat het Ziggo-team volledig open. Mirko: “Wat mij bijvoorbeeld heel leuk lijkt is als dat een soort ecosysteem ontstaat op de site. Zo van: hee, jij hebt een leuk filmpje gemaakt toen, en zij heeft goed geacteerd. Laten we de volgende scène samen maken.”

Tv overal, in elke vorm

Wat heeft Ziggo getriggerd dit project te initiëren? Mirko: “ positioneert zich momenteel al in de entertainmentwereld. Voor video hebben we /televisie/alles-over-digitale-tv/video-on-demand/" title="video-on-demand">Video on Demand ontwikkeld en voor audio volgt binnenkort Ziggodome. Audio en video komen samen in film. Zo ontsproot het idee om samen met onze klanten – en breder, heel Nederland – een film te gaan maken.” Ziggo wil in de toekomst de logische keuze zijn voor entertainmentconsumenten. “Onze toekomstvisie is: tv overal, en in elke vorm. Tegenwoordig concurreer je niet alleen meer met Tele2 en KPN, maar ook met de Apple’s en Google’s. Ziggo wil zich onderscheiden met Entertainment Experience.”

Het complete concept is erg goed uitgewerkt, en ik verwacht zeker dat Ziggo hiermee veel fans zal maken die Ziggo echt in hun hart zullen sluiten. Net als de KLM Surprise case van vorige week een sterk voorbeeld van hoe grote bedrijven de mogelijkheden van sociale media en high speed internet kunnen gebruiken om een belevenis toe te voegen aan hun merk. Het is pas net gestart. Ik hoop dat het zijn belofte invult…

Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. 589 nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten hebben zich dit jaar ingeschreven. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event. Kijk voor meer informatie op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie