1.430.000.000, ofwel alle Chinezen. Dat wordt dit jaar het totaal aantal socialmediagebruikers, althans als we afgaan op de voorspelling van eMarketer. Een slordige anderhalf miljard twitteraars, LinkedInners, Facebookers en noem maar op – dat komt eind 2012 wereldwijd neer op één op de vijf mensen. Een onstuitbare opmars, maar relatief gezien doet de Nederlandse marcomsector nog maar weinig met de inhoud van de biljoenen berichten. Zo niet AIA-deelnemer PeerReach, dat je socialemedia-invloed meet.
Het concept is een mooi voorbeeld van waar het naartoe gaat met social media. PeerReach berekent op basis van social media hoe invloedrijk je bent op verschillende deelgebieden. Daarmee is het vergelijkbaar met de Kloutscore en Peerindex – socialmediameetmethoden die eerder op Molblog voorbijkwamen. “Social media bieden gigantisch veel informatie”, zegt Zlatan Menkovic, medeoprichter van de Amsterdamse start-up PeerReach. “Ons concept ontsluit de schat aan gegevens zodat je ze naar je hand kunt zetten.” Zlatan bedacht PeerReach samen met Nico Schoonderwoerd.
Algoritme à la Google
PeerReach analyseert de gebruikers van het grootste socialmediakanaal ter wereld: Twitter. Behalve harde gegevens nagaan, zoals de hoeveelheid followers, duikt PeerReach inhoudelijk in tweets, retweets, reacties of blogs. Zo kunnen gebruikers ingedeeld worden, bijvoorbeeld op expertise om ze vervolgens te rangschikken op invloed. Daarvoor maakt PeerReach gebruik van een algoritme dat lijkt op het algoritme waarmee Google invloedrijke websites sorteert.
Context en kwaliteit
Het Amerikaanse Klout is de grootste concurrent, maar PeerReach meet naar eigen zeggen invloed eerlijker, objectiever en duidelijker. Zlatan: “PeerReach kijkt echt naar je expertise. Weet je bijvoorbeeld veel over gadgets, zoals Alexander Klöpping, dan heb je op het gebied van gadgets meer invloed. In tegenstelling tot Klout kijkt PeerReach echt naar de context en de kwaliteit van degenen die je volgen. Klout richt zich daarnaast vooral op Facebook, en dan vooral op het aantal reacties of likes. Momenteel kent PeerReach op de Nederlandse markt geen andere concurrenten.
Eerste influence marketingcampagne
Vorige week lanceerde PeerReach de eerste influence marketingcampagne. In samenwerking met Vodadone gaf PeerReach kaarten weg voor de Amsterdamse Fashion Week. Invloedrijke modetwitteraars maakten kans om shows bij te wonen. PeerReach herkende de ‘influentials’: de mensen die zich bezighouden met mode, vaak over mode tweeten, in de mode werken, et cetera. Een aantal reacties:
Toekomstplannen
PeerReach wil meer promotieacties gaan doen voor producenten en merken. De potentie is groot. De influentialsdatabase bevat een enorme hoeveelheid informatie over expertise, taal, land, leeftijdsgroepen, geslacht en meer. Het maakt de weg vrij voor persoonlijke aanbiedingen, gewilde goodies en aantrekkelijke kortingen. “We houden momenteel een aantal pilots, en we verwachten in de zomer meer bedrijven enthousiast te maken over onze dienst. Op Twitter werken we hard aan uitbreiding van gebruikers, en we zijn bezig met Google+, LinkedIn en vooral Facebook.”
Wereldwijde lancering
De ambitie dit najaar is een kritische massa twitteraars te hebben om wereldwijd te gaan. Zlatan: “Op dit moment heeft PeerReach al tientallen miljoenen twitteraars in de database buiten Nederland. Dat is echter nog niet genoeg om mensen een waardevolle PeerReach te kunnen geven.” In september verwacht PeerReach genoeg twitteraars in de database te hebben. Nederland telt er slechts zo’n één miljoen, over de hele planeet bezien zijn het er zeshonderd miljoen. De groeimogelijkheden zijn dus substantieel.
Benieuwd naar je eigen PeerReach?
Wil je weten wat jouw PeerReach is? Schrijf je in op beta.peerreach.com met je Twitter-account. Iedereen die in Nederland woont kan zich gratis aanmelden bij PeerReach. Naast je PeerReach krijg je ook andere interessante statistieken over je Twitter-profiel te zien.
Accenture organiseert in 2012 weer de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!