Nomen est omen: het wordt tijd om afscheid te nemen van complexe, dure en niet-functionerende bedrijfssoftware. New Day at Work – vorige week startup van de week bij Sprout – brengt de eenvoud terug. Het concept laat medewerkers slimmer en efficiënter samenwerken: zonder verschillende systemen, en zonder informatie op te hoeven halen bij collega’s. Frank: “We zijn de enigen die het complete bedrijfsproces in een softwareprogramma in de cloud vervatten.”.
Geboren uit frustratie
New Day at Work ontstond vanuit de frustratie van zoeken in allerlei systemen naar de juiste informatie. Het leidde tot de ontwikkeling van een volledig bedrijfssoftwareproduct in de cloud dat organisaties ondersteunt, van eerste klantcontact tot en met de eindfactuur. De all-in-onebedrijfssoftware moet de manier waarop mensen tegen software aankijken veranderen. Met gratis ‘slimmer-werken-sessies’ helpt New Day at Work bedrijven om het werk eenvoudiger en leuker te maken.
Andere gebruikerswensen
Frank: “Twee jaar geleden begonnen we met New Day at Work. Voor die tijd werkte ik samen met Hans de Graaf en Erik Nicolai bij een ander bedrijf dat documentmanagementsoftware verkocht. Wensen van gebruikers veranderen: binnen het mkb zagen we steeds meer gehannes met dure bedrijfssoftware. De klantbehoefte was duidelijk: eenvoudige bedrijfssoftware op maat in de cloud, zonder enorme investering.”
Schaalbaar en lage kosten
Bedrijfssoftware heeft een vaste prijs waarvoor het in organisaties gebruikt mag worden. New Day at Work kost dertig euro per gebruiker per maand. Frank: “Het verdienmodel is het meest innovatieve aan New Day at Work. Kleinere bedrijven besparen niet alleen, onze software groeit ook met ze mee. Het schaalbare en de lage kosten zijn interessant voor ondernemers.”
Werken in de cloud
Cloud computing is momenteel een trend, zie iCloud en Dropbox. Onder de deelnemers aan de Innovation Awards van 2011 zagen we al veel soortgelijke concepten. Bijvoorbeeld WeTransfer: een tool om grote bestanden eenvoudig online te versturen. Of Peecho, winnaar in de categorie (E)-Commerce, de printknop op het internet waarmee je, via het printnetwerk, van alles kunt laten afdrukken. New Day at Work is een mooi voorbeeld van software die zich geheel in de cloud afspeelt. Frank: “We komen bij steeds meer ondernemers over de vloer die het aanspreekt, software die overal en altijd beschikbaar is via het web – en net zo makkelijk werkt als inloggen op een Gmail-account.”
Geen eindeloze losse Excel-lijstjes
De bedrijfssoftware van New Day at Work is vooral gericht op kleine tot middelgrote organisaties. Frank: “Zij willen geen eindeloze losse Excel-lijstjes, boekhoudpakketten en CRM-pakketten. Ze willen software die werkt, waarbij je betaalt voor wat je daadwerkelijk gebruikt. Veelgehoorde klachten zijn niet overal bij de mail te kunnen, de laatste versie van een document oproepen en bestanden veelvuldig doorsturen.” Inmiddels zijn bedrijven als organisatieadviesbureau VNS Advies en onlinemarketeer 360 E-commerce klant bij New Day at Work.
Op zoek naar acceptatie
Het New Day at Work-team is hard bezig een resellerkanaal op te stellen om anderen te interesseren. Frank: “Het nadeel aan innovatief zijn is dat je altijd een aantal jaren vooruitloopt. Het houdt in dat je wegen moet vinden om de markt je concept te laten omarmen. Softwarespecialisten zijn heel enthousiast en herkennen het gemak van cloud software. De gemiddelde ondernemer is zo ver zijn nog niet. Met resellers willen we fans van ons product zoeken, partijen die dicht bij de klant zitten. Simpel gezegd, willen wij dat bedrijven New Day at Work gaan gebruiken als dé online werkplek van de toekomst.”
Partner van Microsoft
Als partner van Microsoft liet New Day at Work in maart op het Nederlandse hoofdkantoor aan bedrijven zien hoe zij met de softwaregigant Microsoft samenwerken, en wat de voordelen zijn voor ondernemingen. Zo maakt Microsoft Azure het mogelijk dat gebruikers van de New Day at Work-software overal en altijd kunnen werken. Frank: “Microsofts Office 365 zien wij niet als concurrent. Wij zien ons concept als een volgende stap op Office 365, waarin communicatie, documenten en programma’s zoals Word en Excel online staan. New Day at Work levert daarbij dan CRM, projectmanagement en urenregistratie en meer.”
Accenture organiseert in 2012 voor de zesde keer de Innovation Awards voor, Communications, Media & Technology. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie.
Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en technische concepten is het dit jaar weer mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie op www.innovation-awards.nl. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en laat het weten, bijvoorbeeld via Twitter.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!