Daar sta je dan. Je beste vriend of vriendin gaat trouwen en jij bent de gelukkige die als ceremoniemeester mag optreden. Waar begin je? Er is alles te vinden op internet –misschien zelfs te veel. Hoe regel je de juiste catering en het gewenste boeket? Gelukkig is er Stirrr: een startpunt voor de organisatie van bruiloften en grotere evenementen. Het concept richt zich heel slim op een hoekje van de markt waarin veel geld omgaat.
‘Big money in small places’ is bij dit concept van toepassing. In ons onderzoek van vorig jaar wezen we op deze trend. Het zijn concepten die heel gericht in een specifieke markt springen en daar grote waarde weten te creëren. We zagen initiatieven als Catawiki, dat de markt voor verzamelaars bij elkaar brengt, Amikasa dat een markt creëert rond woninginrichting en Trip Essentials dat reizigers bedient. Stirrr valt hoort wat mij betreft bij deze trend. In een branche waar veel geld in omgaat, kunnen zij een rol van betekenis gaan spelen.
Stirr is het startpunt voor het organiseren van ieder feest en evenement. Het schept orde in de chaos die het organiseren van een evenement met zich mee kan brengen. Voor ceremoniemeesters en andere regisseurs is het een verademing dat Stirrr die rol op zich neemt. Het brengt leveranciers en organisatoren bij elkaar. Het ontsluit op basis van gebruikersgedrag kennis die voorheen alleen voorbehouden was aan professionals. En Stirrr doet aanbevelingen voor diensten die nodig zijn voor bruiloften, congressen of festivals.
Kennis vastleggen en delen
Jaap Spreeuwenberg is de oprichter van Stirrr. Hij heeft achttien jaar ervaring met de organisatie van feesten, debatten en evenementen. Bijvoorbeeld Coolpolitics en Lowlands. Hij vertelt: “De markt biedt veel, maar vaak is het moeilijk om voor het juiste budget de juiste leverancier of organisator te vinden. Hoe kunnen we dat anders doen?” Met Stirrr lanceert Spreeuwenberg in een nieuwe markt een methode die voor branches als boekhandels, horeca en elektronica inmiddels succesvol is. Met de kennisdeling van ‘het geheim van de smid’ stelt Stirrr gebruikers in staat hun evenement zelf te organiseren. Geen gedoe meer over overuren draaien of ellenlange discussies of het nu locatie A, B of C wordt.
Lokaal en wereldwijd
Met Stirrr komen alle leveranciers en evenementorganisatoren samen, maar hoe werkt het verder? Spreeuwenberg: “De wereldwijde evenementenindustrie bestaat naast een paar grotere spelers vooral uit zzp’ers die in wisselende samenstelling bij elkaar komen om tijdelijke projecten te realiseren. Stirrr brengt de relatie en de hiërarchie tussen hen in kaart. Stirrr is lokaal toepasbaar, maar ook wereldwijd: de evenementenindustrie heeft overal min of meer dezelfde organisatievorm en behoeften.”
Spreeuwenberg merkt dat gebruikers steeds meer interactie hebben met elkaar, door elkaar aanbevelingen of adviezen te geven over leveranciers en het organiseren van evenementen. Daarnaast vervullen de gebruikers de rol van controleur op Stirrr. De kwaliteit van een leverancier wordt bepaald door de gebruikers. Zo krijg je een eerlijk overzicht van degene die een service aanbieden. Bij de grote spelers viel het concept meteen op. Zo plaatste MTV het eigen festival Valtifest.
Constante innovatie
Momenteel zijn mede door Stirrr al meer dan 130 evenementen geslaagd. De selecte groep van leveranciers en organisatoren is helaas niet altijd even breed bij elke categorie. Dat is iets om naar toe te werken. Spreeuwenberg: “We geloven in constante innovatie: met de bedrijvigheid op de site willen we de functionaliteit laten groeien. Uiteindelijk is het de bedoeling dat Stirrr alles kan aanbevelen wat je nodig hebt.” De index met leveranciers en organisatoren mag op sommige fronten wat breder, maar Stirrr heeft volgens mij potentie. Hoe gaaf is het wanneer je – met een budget van vijftig euro – volgend jaar op Lowlands staat en last minute een fotograaf nodig hebt, en je vindt hem daadwerkelijk daar? Dat is waar Stirrr naartoe wil, en dat is een kwestie van groeien.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Accenture organiseert dit jaar weer de Innovation Awards. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten in de media-, communicatie- of high-techindustrie, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Uitreiking vindt plaats op 2 november 2010 tijdens het Accenture Innovation Seminar in Pakhuis de Zwijger, Amsterdam. In dit item beschrijf ik iedere week een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk zo’n award in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan onze vakjury.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!