Wie een iPad heeft, zet de pc thuis minder vaak aan – zo blijkt uit een rapport van Sanoma Media. De iPad wordt vooral ’s avonds gebruikt, en dan met name voor surfen, social media, nieuws en spelletjes. GameChanger verandert gaming met de iPad, en binnenkort ook andere tablets. Het lijkt erop dat dit concept van Nederlandse bodem wereldwijd aanslaat.
Multiplayerspelplezier
GameChanger is een kanshebber die ik graag verwelkom als inschrijving voor de Accenture Innovation Awards 2012. De tablet wordt sociaal volgens dit concept. Met moderne middelen herleven oude tijden. GameChanger komt uit de koker van het Rotterdamse Identity Games. In plaats van jezelf af te schermen voor de buitenwereld, biedt de iPad multiplayerspelplezier. En dat zonder het ding te hoeven doorgeven aan medespelers.
Bordspel meets iPad-speelervaring
Wat krijg je als je GameChanger aanschaft? Een multiplayer elektronisch speelbord, met twee uitvouwbare aanrakingsgevoelige zijden. Plaats je iPad in het dock in het midden en spelen maar. Emile Kalis, creatief directeur van Identity Games: “Het idee komt voort uit het succes van de iPad – waarvan er nu honderd miljoen in omloop zijn. Je kunt er fantastisch spelletjes op spelen, maar als je met meerdere mensen speelt dan moet je hem rondgeven of je kijkt met z’n allen op het toch wel kleine scherm. GameChanger biedt een bordspelplatform dat de brug slaat tussen een ouderwets bordspel en de fantastische speelervaring van de iPad.”
Walmart
Eind 2011 is GameChanger geïntroduceerd in de VS met de populaire spellen Animalmania en The Magic Schoolbus Game. Inmiddels ligt het innovatieve speelbord in winkels zoals Toys“R”Us en de Apple Stores. Een paar weken geleden vloog Emile naar de VS om een rondje langs de winkelketens te doen. “Vanaf september ligt GameChanger bij de grote supermarktketen Walmart in de schappen. Een heel mooi resultaat, en het succes gaat verder. In Australië, Singapore, Hong Kong en het Midden-Oosten wordt het concept enthousiast ontvangen.”
In september in Nederland
In januari dit jaar besprak Oprah Winfrey de GameChanger in haar blog als een van de ‘Gadgets That Make Life Better’. Ze hoefde nu niet meer bang te zijn dat haar vijfjarige nichtje de dure iPad zou laten vallen. Ook Amerikaanse televisiezenders pikten het product op en het haalde de krant in China. In Nederland was de GameChanger te zien bij De Wereld Draait Door. Vanaf september is de GameChanger hier verkrijgbaar. Emile: “Op dit moment zijn we druk bezig met licentiegevers en andere spellenbedrijven om in Nederland populaire spellen voor de GameChanger te kunnen maken.”
Lancering in de VS
Het aantal iPad-bezitters was met name de reden dat GameChanger eerst in de VS is geïntroduceerd. Emile: “Circa vijftig procent van alle iPads wereldwijd wordt verkocht in de VS. Wat ook hielp is dat daar App Devices gelanceerd was – apparaten besturen via de iPad. Ook de taal – één taal in een groot gebied – en de interesse van Apple Stores en winkels zoals Toys“R”Us en Target maakten dat we zijn begonnen in de VS.”
Heel veel games voor alle tablets
De GameChanger komt in Nederland op de markt voor 79,95 euro, inclusief acht spellen. In de toekomst komen nieuwe spellen beschikbaar, apps, voor maximaal 10 euro. Straks kun je ook met Android-tablets gamen op de GameChanger via een bluetoothverbinding. Later zullen andere tablets van HP en Windows volgen. Emile: “We gaan heel veel games maken. In eerste instantie hebben we ons gericht op kinderen, maar spellen voor volwassenen volgen.”
“Tot nu toe is de GameChanger wereldwijd ongeveer 24.000 keer verkocht, in de nabije toekomst wordt dat nog veel meer. Dit jaar lanceren we de GameChanger in België, Frankrijk, het VK en Duitsland en momenteel worden de laatste afspraken met nieuwe gamepartners gemaakt.” De GameChanger voorkomt vals spelen, nog een manier waarop het product de spellenwereld verandert. Als het goed is gaat het dus meevallen met de rondvliegende pionnen.
In november 2011 vond de zesde editie van de Accenture Innovation Awards plaats. Eind deze maand kunnen innovatieve concepten zich weer inschrijven om kans te maken op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. {encode="innovation-awards@accenture.com" title="Mail "} voor meer informatie over de Innovation Awards 2012. In 2011 schreven 589 innovators zich in voor de Innovation Awards in de communicatie-, media- en technologie-industrie. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!