Met z’n allen een film maken van a tot z – dat blijkt in Nederland heel goed te gaan. Het concept Entertainment Experience van Ziggo bleef onopgemerkt bij de AIA11, maar pakte wel begin april een International Digital Emmy Award op de MipTV in Cannes. Heeft de Entertainment-jury vorig jaar iets over het hoofd gezien?
Heel Nederland kon meewerken. Als acteur, regisseur, producent, scriptschrijver, figurant maar evengoed tekende je voor de muziek, posters, trailers en de game. Alles in samenwerking met een team prominente professionals onder leiding van Paul Verhoeven.
Social voting
Entertainment Experience richt zich op jong creatief talent en andere ambitieuze cinematofielen. Het grote publiek voert via social voting invloed uit op het eindresultaat. Ideetje voor de volgende troonswisseling? In september ging in Tuschinski Steekspel (Tricked) van Paul Verhoeven in première, de user generated-film van Entertainment Experience. En won dus begin april een Emmy.
Comfortzone
Terecht dus dat Mirko Mensink, Director Corporate Development bij Ziggo, de Entertainment Experience weer onder mijn aandacht bracht. Mirko: “Ziggo wil in de komende jaren de slag maken naar gepersonaliseerde content voor alle devices. Je komt dan in de comfortzone van de klant, het kan opdringerig overkomen. We willen met klanten langzaam meer samen gaan werken aan muziek, e-books, vid’s, games, et cetera. Dat bracht ons op het idee om met creatief Nederland een film te gaan maken.”
Proefproject
Het proefproject doopten we Entertainment Experience, en via social media begon in september 2011 de buzz. Alleen of als crew kon je je ideeën uploaden en inzendingen bespreken. Aanzet was het eerste deel, van de hand van Kim van Kooten. Al gauw buitelden de ideeën voor het tweede deel over elkaar heen – aangejaagd en becommentarieerd via Facebook en Twitter. Het publiek bepaalde het beste voorstel, en daarna werd het volgende deel ‘in de markt gezet’. In totaal konden zeven delen ge-cocreëerd worden.
Barbie in de hoofdrol
Los van wat meer dan twintig andere filmcrews bedachten, vulden ook de profs zelfstandig alle delen in. Zo zijn uiteindelijk twee versies van Steekspel gemaakt: die van Verhoeven en de user generated-variant. De winnaars van elk van de delen hebben op de avond van de première een prijs ontvangen. “Wereldwijd een uniek project”, blikt Mirko terug. “Er staat nu een community van zo’n 35.000 contentcreators op, met hun ideeën gingen 340.000 editors aan de slag – wat bijvoorbeeld leidde tot barbies in de hoofdrol. Op onderdelen is wel eens iets vergelijkbaars opgezet als Entertainment Experience, maar nooit zo groots en breed.”
Leertraject
Het doel van Entertainment Experience was Nederland enthousiast maken om op een totaal andere manier met creatieve inhoud om te gaan. De ontvanger bepaalt, niet de zender. Mirko: “In een tijd van teruglopende overheidsubsidies waren we benieuwd hoe zo’n project zou lopen. Het is zeer goed geslaagd. Er zat geen verdienmodel achter, maar Entertainment Experience geeft wel zicht op wat de nabije toekomst kan brengen. Het is een uitstekend leertraject.”
AIA MipTV
Mirko was bij de AIA12 jurylid voor CMT, categorie New Technology. Hij schreef Entertainment Experience in bij Best Entertainment voor AIA11. Mirko: “De feedback was dat het niet vernieuwend genoeg was. Volgens de jury van MipTV zijn we dat wel. Ze noemen het de ultieme vorm van een crossmediaal project. Daarom schrijf ik met bovengemiddelde interesse in voor de AIA13.” Het project loopt nog, de teller op de website geeft aan hoe lang nog totdat alle spinoffs klaar zijn. Momenteel wordt gewerkt aan ‘Steekspel the game’.
Emmy is van iedereen
Binnenkort kan iedereen die bijdroeg met de Emmy op de foto tijdens het bedank-event in het Ziggo Dome. En dan? Mirko: “Entertainment Experience heeft geleid tot nieuwe talenten, en vervolgopdrachten voor de deelnemers. Sommigen zijn aan de slag bij de tv of fotomodel geworden, maar in de community van een kleine 400.000 creators bevindt zich veel meer potentieel talent. De belangrijkste vraag is nu hoe we daar een mooi vervolg aan kunnen geven. Met partners spreken we al over een paar concrete ideeën die we verder willen uitwerken.”
Accenture organiseerde in het afgelopen najaar de zesde editie van de Innovation Awards voor nieuwe, innovatieve en veelbelovende concepten in de media-, communicatie- en high-techindustrie. 525 innovators schreven zich in. Inmiddels hebben we de prijzen uitgereikt. Op de website vind je een uitgebreid verslag in woord en beeld van de uitreiking tijdens het Innovation Event. Dit jaar weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen op de Blauwe Tulp en de Publieksprijs. Inschrijven voor de AIA13 kan in de loop van dit voorjaar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!