Premium

>40 tools die je werk makkelijker (en leuker) maken

Het werk houdt nooit op voor marketing- en communicatieprofessionals. Gelukkig worden er steeds meer tools ontwikkeld die je helpen om overzicht te houden, tijd te besparen en (veel) leukere content te maken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De volgende tools (en hun alternatieven) hebben we voor je op een rijtje gezet:

Managementhulpjes:

. Een management-app voor je team. Beter samenwerken met collega’s, met alle communicatie op 1, makkelijke toegankelijke plek.

. Alternatief voor Asana, maar deze app is beter in het bijhouden van je uren.

. De bekende tool om je tweets, Facebookberichten en social media-campagnes te managen en in te plannen.

Deze tool plakt details aan de mensen aan wie je mailtjes stuurt, in Gmail. Zodat je altijd een gezicht kunt plakken aan een naam.

Rapportive is sinds 2012 eigendom van LinkedIn, en kennelijk zijn er sindsdien handige features verdwenen. Meteen doken nieuwe tools in het ontstane gat: , , ,  en  bieden een prima alternatief.

Zowel Rapporto als Ark werken ook vanuit Gmail, Vibe, Connect6 en 360Social doen het ook buiten je mailbox en laten profielinfo zien via een overlay. En Ark heeft als enige een extensie voor Firefox.

Content verbinden aan bronnen

, oftewel: Help a Reporter Out. Deze tool bestaat sinds 2008 en verbindt media en experts/bronnen met elkaar. Een gratis hulpmiddel (freemium model met betaalde plus-abonnementen) dat werkt als een social networkingtool voor zowel bronnen als journalisten en andere contentmakers.

van PR Newswire is ook zo’n dienst die journalisten in contact laat komen met experts, al bestaat deze al sinds 1992. Het model is gebaseerd op vraag- en antwoord per e-mail. Geen gratis dienst voor bedrijven, maar Profnews wordt gebruikt door journalisten van Wall Street Journal, Reuters en eredivisie-bloggers. En onder de experts bevinden zich veel overheidswoordvoerders, wetenschappers, uitgevers en analisten. 

Nog een Haro-alternatief: R.

werkt andersom: bedrijven kunnen met deze tool lokale media bereiken voor specifieke niches. En dat mogen ze niet met een persbericht: MyLocalReporter dwingt ze na te denken over de nieuwswaarde en alleen relevante feiten te pitchen. Zodat journalisten sneller geïnteresseerd zijn. De dienst werkt echter weer niet met een opt-in voor journalisten. Veel journalisten ontvangen dus berichten waarvoor ze zich niet hebben ingeschreven. En dan maakt een correcte pitch weinig uit...

 combineert Linkedin met de diensten van HARO. Maar mensen buiten de VS en Canada hebben er weinig aan.

helpt ook om journalisten en bloggers te linken aan bronnen. Ze doen dat niet middels e-mail, zoals HARO, Profnet en Reporter Connection, maar via online search en directories. Daarnaast geeft de dienst een overzicht van deadlines van publicaties.

. Een dienst voor bedrijven die op zoek zijn naar media met betrekking tot product placement.

  is een betaalde dienst, vanaf 99 euro per maand. Maar daar krijg je ook wel wat voor terug: op maakt gemaakte medialijsten, snelle updates zodra journalisten van baan of functie veranderen, een alertservice wanneer een journalist over je merk of bedrijf twittert, of over je concurrent, inzicht in het werk van specifieke journalisten, en nog veel meer.

 bestaat sinds 2001. Oorspronkelijk ontwikkeld voor de reis- en toerismesector, en daar ligt nog steeds het zwaartepunt.

, ook wel de Een online community waar pr-professionals ervaringen rondom pitchen kunnen delen met journalisten, zodat de pitches uiteindelijk beter worden. Daarnaast kun je een online profiel aanmaken waar je iets kunt vertellen over je projecten en/of klanten.

Content cureren en delen

. Een contentcuratietool. Werkt op dezelfde manier als Pinterest (ook een contentcuratietool), alleen met informatie in plaats van plaatjes.

. Inmiddels welbekend: knip en plak social media-uitingen rondom je evenement in deze tool tot een prachtige visueel verslag.

. De bekende social bookmarkingsite. Inmiddels nieuw leven ingeblazen door Chad Hurley, mede-oprichter van Youtube.

. Met deze curatietool kun je favoriete websites bewaren en organiseren in folders (pearltrees). Via een verbinding met Facebook en Twitter kunnen experts met dezelfde interesses vervolgens jouw folders verrijken.  

. Ook een contentsharingtool waarmee je themapagina’s maakt van foto’s, video’s, tweets en artikelen.

. Weer een contentsharingtool, ditmaal verzamel je content in een bag. Deze bags kunnen wel weer aan elkaar gelinkt qua onderwerp, zodat je een heel netwerk van bags kunt maken.

. Een persberichtenservice voor bloggers wereldwijd.

Hulp bij engagement

. Een alertservice die precies laat zien wie er precies over je praat, online en in social media.  

 is het bekende alternatief voor Mention. En speciaal voor de mensen die zwaar teleurgesteld zijn in zowel Mention als Google Alerts, :

. Foto-editingtool Picmonkey verandert normalefoto’s in aantrekkelijke content, ook infographics, die je ook nog eens kunt delen. Hier zijn ook weer meerdere alternatieven voor; in dit artikel .

. Een platform waar je je presentaties mooier en beter kunt maken, ook wat betreft grafische en audiovisuele ondersteuning. Zelf geanimeerde video’s maken. Uiteraard bestaan er vele alternatieven, waarvan  de bekendste is. Maar ik noem ook , , , , , , , en .

En verder:

Mooie mindmappingtool, gebouwd in Duitsland in 2006, geinspireerd op Google Docs en Mindmanager.

, interessante mobiele app waarmee je foto’s voorziet van bijschriften.

. Hier haalde ik mijn stockfoto vandaan: een gratis site voor professionale businessstockfoto’s. Maar er zijn natuurlijk tig websites die gratis stock aanbieden. In dit artikel .

Bronnen: Credii Insights, Quora, EverythingPR, Steven Gliebe en Marketingprofs

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie