Wat zijn de sterkste en zwakste onlinemerken?

Als je aan consumenten vraagt of een onlinemerk 'terrein gewonnen' of 'terrein verloren' heeft, krijg je leuke uitkomsten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er is links en rechts al over geschreven, maar Euro RSCG heeft voor ons (lees: Tijdschrift voor Marketing) een onderzoek gehouden onder 1.350 consumenten.

Dat BrandMomentum-onderzoek geeft aan hoe de online merken er voor staan.

In het onderzoek is ook een groep meegenomen die gekarakteriseerd kan worden als de voorlopers, dat zijn de mensen die gebruik maken van technologie en informatie en die, meer dan gemiddeld, betrokken zijn bij wat er gebeurt aan de verkoopbalie, in de politiek, in de popcultuur en hierin op elke mogelijke manier geïnteresseerd zijn.

De onderzoekers noemen deze groep Prosumers.

Nu wat betekent dat voor de online-merken?

Onder consumenten scoren merken als Hyves (op 1) en YouTube (2) heel goed. Google is drie.

Verliezers zijn: Ilse.nl, maar ook Planet Internet, Retecool en KPN. Yahoo is ook een loser.

Onder de prosumers scoort YouTube als beste. Gevolgd door Hyves. Google staat ook hier op 3. Marktplaats volgt en op afstand eBay.

Verliezers zie je hier ook: Ilse.nl is echt weg. KPN scoort ook erg slecht als onlinemerk. Planet ook en Yahoo completeert het viertal achterblijvers.

Merken die het ook verrassend goed doen onder deze prosumers: Bol.com en GeenStijl.

Het hele onderzoek met de uitslag voor merken als Retecool, Emerce, Facebook, MySpace, LinkedIn, Nu.nl en vele anderen staat in het van het Tijdschrift voor Marketing.

Het onderzoek: begin maart ondervroeg Euro RSCG's onderzoekspartner Survey Sampling International 1.350 respondenten in de leeftijd van 15 t/m 65 jaar. Tot de onderzoeksdoelgroep behoorden een nieuwe groep zogenaamde Prosumers.
Alle respondenten zijn woonachtig in Nederland en werken per pc mee aan diverse vormen van onderzoek.

De respondenten worden geconfronteerd met een groot aantal merken. Per merk kunnen zij aangeven of dit in hun ogen 'terrein gewonnen' of 'terrein verloren' heeft, of dat het 'hetzelfde gebleven' is. Een laatste antwoordmogelijkheid is 'geen mening'.

Deze overzichtelijke opzet leidt tot scores per merk. De actuele kracht van een merk, althans in de perceptie van de respondenten, wordt uitgedrukt in het Netto Momentum. Hoe hoger het Netto Momentum, hoe beter het volgens de respondenten heeft gepresteerd. Het Netto Momentum wordt berekend door het percentage respondenten dat van mening is dat het merk terrein verloren heeft, af te trekken van het percentage respondenten dat het merk juist terrein heeft zien winnen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie