Vista gaat van start

Vanmiddag was het dan zover. Volle zaal met journalisten. Tv, radio, dagbladen, vakbladen en special interest. En een enkele blogger. Wel veel mannen. Dat weer wel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vista en Office 2007 werden gepresenteerd aan de media.

Matthijs van Nieuwkerk mocht het in goede banen leiden en dat deed hij wel. 'Waarom moet ik nu Vista? Ik heb toch XP? En dat werkt voortreffelijk!'

Goed, het meeste is al bekend, maar laat ik maar wat uitspraken op een rijtje zetten.

Derk Wagelaar, product manager Windows vertelde me na afloop dat hij geen cijfers kan geven over het marketingbudget van deze introductie, maar dat het wel de grootste is uit de geschiedenis van het bedrijf.

Vanaf vandaag wordt er veel geld gestoken om mensen naar te krijgen. Thema is: The Wow Starts Now. Op de site moeten mensen het zien en uitvinden of ze een nieuwe pc moeten kopen of toch nog met een upgrade kunnen volstaan.

Wagelaar: 'Als je pc niet ouder is dan 1,5 tot 2 jaar en het geen uitgekleed basic model is, dan kan Vista er op draaien.'

Dat betekent vanaf vandaag Vista in tv-commercials, veel outdoor en veel online-aanwezigheid. Geen print?..want, zegt Wagelaar: dat medium vinden we niet zo geschikt voor deze introductie.'

Wagelaar: '95 procent van Windows wordt overigens geïnstalleerd op de pc verkocht.'

Van Nieuwkerk zou Wagelaar nog zeggen: 'Het ziet er allemaal wel goed uit, maar als je het dunne laagje verf er af krabt, dan zie je toch hetzelfde motortje.'

Wagelaar: 'Dat is niet waar. Het is als de nieuwe bodemplaat van een auto. VW maakt ook elke 10 jaar een nieuwe bodemplaat, maar die heeft dan wel veel effect op stabiliteit en veiligheid. Vista is nieuw en heeft dezelfde uitgangspunten.'

Maar XP is toch ook goed?

Wagelaar: 'Ik heb nu al 5.000 foto's op mijn pc staan en dat worden er nog veel meer. Er komen steeds meer bestanden op dat ding te staan. Nu kun je sneller zoeken en vinden.'

Theo Rinsema, algemeen directeur Microsoft (foto): 'Sinds ik 15 jaar geleden mijn eerste computer aanschafte is er wel wat veranderd. Toen schreef ik wat brieven, af en toe haalde ik wat email binnen en af en toe opende ik een spreadsheet. Spelletjes hield je niet zo lang vol, want zo spannend was het allemaal niet. Het enige dat echt makkelijk ging, was mijn belastingaangifte. Maar dat was maar één keer per jaar.'

Nu doen we dus veel meer met dat apparaat. Rinsema: '70 procent slaat zijn foto's op de pc op. Gemiddeld zijn dat 1.200 foto's per pc. Een op de drie gebruikers kijkt films en dvd's op de computer. Twee op de drie luistert er naar muziek. En iedere pc-gebruiker heeft toegang tot internet.'

'Er zijn in Nederland 5,8 miljoen MSN-gebruikers. Gemiddeld wordt er door elke Nederlander 16 uur per week naar het beeldscherm gekeken.'

Vista, zo veel is wel duidelijk, moet die ervaring beter en leuker maken. Rinsema geeft vooral op van de zoekfunctie, die het makkelijker maakt om documenten of bestanden te vinden.

Van Nieuwkerk vroeg Rinsema of de Nederlandse vestiging eigenlijk wel invloed heeft op zo'n nieuw programma.

Rinsema: 'Daar is niet echt een formeel proces voor. Ik kan er als gebruiker invloed op uitoefenen door te melden wat er fout gaat. Maar dit is niet echt het product van iedereen.'

Wat is de doelstelling?

Rinsema: 'Binnen 1 maand moet 50 procent van de Nederlanders Vista kennen. We willen naamsbekendheid. Na 6 maanden moet de klanttevredenheid met 10 punten gestegen zijn. Per jaar worden er in Nederland 2,5 miljoen pc's verkocht. En na 6 maanden willen we dat onze omzet met 5 tot 10 procent gestegen is.'

Er kwam nog een retailer aan het woord die vannacht om 00.00 uur de winkel opende voor de verkoop van Vista. Er stond een rij en hij verkocht inderdaad 80 Vista-pakketten. Al dan niet ingebouwd in een nieuwe dure pc. En dan hoort er ook meteen een nieuw, breed lcd-scherm bij?.
De algemeen directeur van MediaMarkt zat breed te lachen op het podium.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie