Gisteren was het weer de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), die Verkade tot Merk van het Jaar 2008 verkoos.
De FNLI heeft de award toegekend aan het 'merk met de grootste merkkracht in de levensmiddelensector'.
Ik zou zeggen dat merken als Campina en Coca-Cola veel groter en sterker zijn, maar goed. Ze hebben het zelf aan de supermarktklant gevraagd en die kwam tot Verkade. Op twee staat Douwe Egberts en op drie Pickwick.
Het was de tweede editie van de 'FNLI Merk van het Jaar Award'. De Award is in het leven geroepen door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie in samenwerking met EFMI Business School in Leusden en onderzoeksbureau GfK Panel Services Benelux in Dongen, om de waardering van de Nederlandse supermarktklant direct tot uitdrukking te brengen.
De merken zijn via een consumentenonderzoek beoordeeld op hun kwaliteit, innovativiteit en expressiviteit.
De volgende merken hebben het hoogst gescoord in zeven verschillende subcategorieën:
1. Categorie bier: Grolsch
2. Categorie non-alcoholische dranken (exclusief zuivel): Douwe Egberts
3. Categorie snacks, zoetwaren, ontbijtproducten, brood en banket: Verkade
4. Categorie kruidenierswaren overig: Unox
5. Categorie zuivel, kaas en geelvetten: Mona
6. Categorie vers, salades, diepvries en verpakte groenten: Hertog
7. Categorie persoonlijke verzorging en schoonmaak: Pampers
Het EFMI en GfK hebben op basis van het onderzoek een rapport gepubliceerd.
En oh ja, gisteren waren er ook de Retail Jaarprijzen met een stroom aan prijzen.
Pearle won de Adformatie Retail Jaarprijs Retailreclame.
Hema kreeg de Hansnel Groep Retail Jaarprijs Crossmedia.
Hema ontving ook de Publieksprijs voor de Beste Winkelketen van Nederland. In 2003 won Hema deze prijs ook. De afgelopen drie jaar ging de prijs naar Ikea.
De Vakjury benoemde Rivièra Maison tot Beste Winkelketen.
Alle winnaars van de Retail Jaarprijzen 2008 op een rijtje.
Hoofdprijzen
Vakjuryprijs Beste Winkelketen Rivièra Maison
Vakjuryprijs Beste Zelfstandige Winkel Kindercompagnie (Lithoijen)
Publieksprijs Beste Winkelketen van Nederland: HEMA
Publieksprijs Beste Zelfstandige Winkel van Nederland: Ballengooyen Modes (Dussen)
Naamsgebonden deelprijzen
Accon avm Retail Jaarprijs Beste Starter: Mooi Parfumerie (Leiderdorp)
Adformatie Retail Jaarprijs Retailreclame: Pearle
Benschop Retail Jaarprijs Retaildesign: Sooco Footbar (Enschede)
Hansnel Groep Retail Jaarprijs Crossmedia: HEMA
HBD Retail Jaarprijs 'Leukste winkel om bij te werken': De Vries Slaapcomfort (Malden)
Intres Retail Jaarprijs Innovatie: Morgana Franchise
KCH Retail Jaarprijs Human Capital: Perry Sport Utrecht
Lukkien Retail Jaarprijs Click or Brick: Bol.com
MANDEV Retail Jaarprijs Beste Service: Wijnkoperij Henri Bloem
Torex Retail Jaarprijs ICT: Enroute de Lucht Tankstations
Pfff....het is wel veel. Uit de wandelgangen vernam ik dat ook de Telegraaf met een Brand of The Year-prijs komt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!