Vanavond was voor de zesde keer de uitreiking van de Amma Awards in het Concertgebouw in Amsterdam.
Het was de eerste keer dat ik er bij was. Het was een lange zit van kwart voor negen tot een uur of elf, maar niet vervelend.
De 1200 mensen, die er waren, bestaan vooral uit jonge mensen die bij de mediabureaus werken (een branche met een verloop van 30 procent per jaar) én media die erg lonken naar deze vertegenwoordigers van het kapitaal.
En tal van genomineerden dus?
Jan Vayne sloeg zich er op het podium goed doorheen. Hij tokkelde braaf achtergrondmuziek als er prijzen werden uitgereikt.
Al kan ik me voorstellen dat hij en meer mensen zich afvroegen waarom het allemaal steeds weer om 'effectieve', 'efficiente' en 'creatieve communicatie-oplossingen' en 'uitgekiende mediastrategie' moest draaien.
Ik begrijp het wel, maar het was soms wel erg veel onbezielde media-inkooptaal.
Goed, wie won er?
Unilever werd de media-adverteerder van het jaar. Unilever had ook al bij de Spinawards gewonnen (interactieve adverteerder van het jaar) en nu mocht Harry Dekker weer eens het podium op. Al kon zijn collega Frank de Jonge het niet laten om te zeggen: 'Toch leuk om hier als Rotterdammer een prijsje op te halen'.
Mediabureau van het jaar 2006 is M2Media & More. Vorig jaar ook al genomineerd, maar nu lieten ze ZenithOptimedia achter zich. Het winnende bureau had vrij snel op de site al een dankwoord staan. Opmerkelijk.
Media-exploitant van het jaar is Q-Music geworden.
In totaal waren er prijzen in elf categorieën te verdelen. In één categorie werden er twee verdeeld: Beste Middelen strategie. Hier wonnen Carat in samenwerking met RTL voor Edet, Win een toilet make over. Mindshare won met de Omo Buitenspeelbond de andere Amma.
De prijs voor de beste media-innovatie is voor DDB en Centraal Beheer Achmea (ook genomineerd voor media-adverteerder van het jaar) met de Calucci-game commercial voor Centraal Beheer.
De Beste monostrategie gaat naar OMD voor Pink my Hyves. Jacqueline Smit van MSN merkte hier op dat ze veel goede monostrategie-cases die ze wel bij de Spinawards had gezien hier miste. 'Volgend jaar inzenden dus!', riep ze.
Beste mediastunt werd de actie rond de reclameschapen van Hotels.nl. Mediabureau is Brandconnection.
De uitreiking van deze prijs werd door een nieuw bureau
aangegrepen om het podium op te stormen en met veel zoenen, champagne en slingers aandacht te vragen voor hun propositie. Ik vrees dat de meeste mensen ontging wat er nu precies gebeurde.
De Hans du Chatinier prijs voor professionals ging naar het onderzoek dat Universal Media met Microsoft Digital Advertising Solutions en Metrixlab verrichtte naar het effect van het umfeld op online uitingen.
Dezelfde prijs, maar dan voor studenten ging naar Renée Peeters voor haar scriptie over extreme brand makeover.
De Carl Lipp prijs voor mediavertegenwoordiger van het jaar was voor Marlene Wickel van Jean Mineur Mediavision.
Het was een lange avond, maar best aardig.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!