Unilever en Sanoma doen onderzoek en?.ontdekken dat tijdschriftreclame werkt!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uitgevers en Unilever hebben onderzoek verricht en aangetoond dat de inzet van een single medium strategie een merk weer tot leven kan brengen.

Beetje tegen de trend in met alle multimediale inzet tegenwoordig, maar goed.

Ze schrijven in een persbericht: 'Met de juiste executie en voldoende inzet zijn met tijdschriften aanzienlijke resultaten te behalen als het gaat om reclamebekendheid, merkbekendheid en koopintentie.'

En: ' In dit multimediale tijdperk werkt een single medium strategie dus ook nog steeds.'

Het betrof een tijdschriftencampagne (zie foto's) van het ijsmerk Viennetta. Rondom het merk was al jaren geen communicatie geweest. Het onderzoek moest uitwijzen hoe het medium tijdschriften bijdraagt aan merkbekendheid, reclamebekendheid en aankoopintentie van Viennetta.

Boodschap van de campagne: Viennetta is geschikt voor elk moment.

Het onderzoek toont aan dat een mono tijdschriften campagne in staat is de geholpen reclamebekendheid aanzienlijk te verhogen, aldus Sanoma.
Door de inschakeling van tijdschriften stijgt de ad awareness van Viennetta met 12 procent (absolute stijging). Waarmee de doelstelling van 8 procent overtroffen werd.

Uit het onderzoek blijkt ook dat een tweede visual extra impact genereert: bij respondenten die twee advertenties hebben herkend, is de reclamebekendheid groter dan bij respondenten die één advertentie hebben herkend.

Tijdschriften blijken, volgens Sanoma, ook een krachtig instrument om de merkbekendheid te verhogen. De spontane merkbekendheid van Viennetta stijgt onder lezers van 43 naar 55 procent.

In week 9/10 werd Viennetta ook aangeprezen in een tv actiecampagne van C1000. Het persbericht: 'Om een effect te bewerkstelligen op de koopintentie van Viennetta blijkt de inschakeling van televisie, naast print, relevant.

'Het onderzoek wijst uit dat het effect op de koopintentie het grootst is bij een combinatie van tijdschriften èn televisie. Dan wordt een absolute stijging van de koopintentie van meer dan 10 procent bereikt.'

Dus: tijdschriften alleen werken, maar samen met tv is het effect nog groter. Sanoma stopt het wat weg, maar neem dat dus wel mee.

Nog een uitkomst: vaak is na een campagneperiode een terugval in de verkoop van het geadverteerde product zichtbaar, maar bij Viennetta was dit niet het geval. De verkoop van Viennetta bleef nà de campagne stabiel.

Het onderzoek is uitgevoerd via de Media Observer van TNS NIPO onder boodschappers van 20-49 jaar. De tijdschriftencampagne liep van week 6 tot week 12 van dit jaar.

Twee verschillende uitingen werden geplaatst in 13 verschillende tijdschriften van Sanoma Uitgevers (Libelle, Margriet, Flair, Viva, esta, Story, Ouders van Nu, Groter Groeien, Knip Mode, Delicious, Top Santé, Zin, Midi).

De print uitingen zijn vooraf via Eyetracking getest om zorg te dragen voor een voldoende kwalitatieve uiting. Halverwege de campagne is nog Reclame Reactie Onderzoek uitgevoerd.

Nou, schiet er maar op.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie