TNS Nipo: ondernemersvertrouwen blijft pessimistisch

TNS Nipo meet in opdracht van de Europese Commissie maandelijks het ondernemersvertrouwen onder 800 ondernemers in de detailhandel en de zakelijke dienstverlening in Nederland. De uitkomst: pessimisme blijft troef.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het ondernemersvertrouwen in de detailhandel is in juni gelijk gebleven op min tien. Het vertrouwen in de dienstverlenende sector is in juni 2004 gedaald en staat nu op vier (min drie punten).
Het ondernemersvertrouwen wordt berekend op basis van het oordeel van ondernemers over: de zakelijke ontwikkelingen over de laatste drie maanden; de verwachtingen voor de komende drie maanden en de vraag naar diensten (dienstverlening) en de ontwikkeling in de voorraden (detailhandel).

Gevraagd naar de toekomst, verwachten ondernemers in beide sectoren op korte termijn nog geen herstel en zijn zij pessimistischer geworden. Meer detaillisten zijn negatief dan positief gestemd over de zakelijke ontwikkeling van hun eigen onderneming. Het ondernemersvertrouwen in de detailhandel stond in juni op min tien. Begin 1999 in de hoogconjunctuur stond dit vertrouwen nog op plus 23. Een verschil van 33 procentpunten.
Begin 1999 stond het vertrouwen van de dienstverleners op plus 34. Vijf en een half jaar later staat het vertrouwen van de dienstverleners op plus vier. Dit betekent globaal dat iets meer ondernemers positief dan negatief gestemd zijn over de ontwikkelingen in hun bedrijf.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie