Strategische PR en PA in Nederland nog steeds in kinderschoenen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

, de VPRO documentaireserie, maakt een hoop duidelijk over de politieke situatie in het Midden-Oosten. Maar het maakt ook weer eens duidelijk dat PR, lobby en spin in het Midden-Oosten én de Verenigde Staten op een veel hoger niveau staan dan in Nederland. Dat zal nog wel even zo blijven.

Zijn het de omstandigheden; de inzet; het belang van winnen; het belang van niet-verliezen die er tezamen voor zorgen dat communicatie zo'n centrale rol speelt? Vast en zeker voor een belangrijk deel wel. Maar zelfs als je - voor zover mogelijk - de belangen wegfiltert, dan blijft een professionele aanpak van PR, lobby en spin over, waarvan ik vrees dat dit niveau in Nederland niet gehaald zal worden.

Inderdaad, ik denk dat we dat niveau in Nederland niet zullen halen. Waarom niet? Het ontbreekt in de Nederlandse 'strategische' PR en PA (nog?) teveel aan consequente uitvoering van plannen. Het begint vaak goed, maar echt de eindstreep halen, echt volhouden, gebeurt niet. Het vakgebied teert te vaak op incidentele successen. Successen die legitiem worden opgeëist (voor zover dat zich goed verhoudt tot het geniet in stilte adagium), maar die zo context- en tijdgebonden zijn, dat ze nauwelijks garanties geven voor succes in de toekomst.

Voorbeeld? In het Grote Lobbyboek staat een voorbeeld van de supermarktlobby voor ruimere openingstijden, die in de jaren '90 na 20-25 jaar lobby eindelijk mogelijk werden. Lobby geslaagd! Maar had dat écht te maken met die inzet? Of meer met de kabinetten Paars waarin dergelijk beleid gewoon goed paste?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie