[Door gastblogger Dennis van Vugt/Born05] Vorig jaar was de standplaats Las Vegas. Dit jaar verzamelde de crème de la crème van de digital agencies zich in Barcelona. Hier vond vorige week een driedaags topprogramma plaats.
Ter verduidelijking, SoDA is een bijzondere club. Het is geen branche- of belangenvereniging in de traditionele zin van het woord. Het is ook geen bond van bureaus of award-organisatie. SoDA is een netwerk voor digitale pioniers, voor ondernemers die zichzelf voortdurend bewijzen als voorlopers.
De beste digitale bureaus ter wereld zijn lid. Een paar flinke namen: Big Spaceship, B-REEL, Blitz, Digital Kitchen, HUGE en Firstborn behoren tot de kern van het netwerk. Nederland wordt vertegenwoordigd door vier vooraanstaande clubs: Born05, Energize, INDG en MediaMonks. Vanuit Born05 waren aanwezig CEO Rogier IJzermans en creative director Dennis van Vugt.
SoDA faciliteert kennisdeling, het hele jaar door en binnen een twintigtal verschillende onderwerpsgebieden. Van accountmanagement en analytics tot creative, finance & operations en workflow tools. In besloten omgevingen openen leden gesprekken, worden vragen gesteld, problemen opgelost en ervaringen gedeeld. Hier wordt druk geparticipeerd.
En het allermooiste van dit alles, en dat resoneert door het hele netwerk, iedereen is open. Eerlijk. Wil elkaar helpen. Voelt geen concurrentie. Doordat het een wereldwijd netwerk is, zitten de leden ook niet per definitie in elkaars vaarwater. En zij kunnen ook open zijn, omdat het niet over de inhoud van projecten gaat. Het gaat over het runnen van een agency. Hoe manage je creativiteit, hoe definieer je het succes van projecten, hoe organiseer je operations, hoe ga je om met groei, hoe sluit je internationale contracten af? Onder SoDA-leden heerst het gevoel dat je elkaar beter kunt maken. Doordat je kunt leren van elkaar. En dat gaat alleen als je de boeken opendoet. Het is een voorrecht om daar deel van uit te maken.
Temeer ook omdat SoDA nog meer doet dan het faciliteren van gesprekken. De organisatie biedt juridische steun, organiseert doorlopend webinar events, ronde tafel-gesprekken en SoDA-sessies over de hele wereld (o.a. Cannes Lions, SXSW, Adobe Max). En natuurlijk de jaarlijkse get-together waar alle leden elkaar treffen.
Drie dagen lang scheen de zon, maar we hebben er niet veel van gezien. We zaten binnen, goed verzorgd. Luisterden naar keynotes van Adobe, Google, Microsoft, AgencyAgile en Frankfurt Kurnit. We bespraken in talrijke break-out sessies hoe je opdrachtgevers involveert in creatieve processen (en tot hoever), hoe je werk vooraf het beste kunt inschatten (en moet ‘herinschatten’ na het groene licht), wanneer de tijd rijp is voor internationale expansie en hoe je bijvoorbeeld van HR meer kunt maken dan alleen een kostenpost.
Okay, over dat laatste moeten we iets meer vertellen. Het Braziliaanse CUBOCC, met iets meer dan 400 medewerkers, heeft zijn HR-afdeling in een aparte BV gestopt en die doen iets meer dan alleen cultuurbewaking, pop-talks en functioneringsgesprekken. Die organiseren ook feesten voor het eigen personeel, en zijn daar inmiddels zo goed in geworden dat ze zelfs in de publieke sector succesvol (en winstgevend) zijn. Diezelfde HR-afdeling is ook interne cursussen en opleidingen gestart, met onderwerpen als: hoe juniors kunnen doorgroeien naar medior- of senior-functies. Die cursussen bleken zo goed aan te slaan, dat de HR-mensen van CUBOCC colleges zijn gaan geven aan jonge, aanstormende talenten. En uit die poel van deelnemers, selecteren ze nu vervolgens de beste prospects. En zo worden ze beter en beter, en tegelijkertijd schrijven ze zwarte cijfers. In hun groeimodel zijn ze geswitched van het organiseren van een steeds groter wordend organisme, naar een zelfsturend eco-systeem van bedrijven. Zover zijn wij nog niet. Maar we zijn sinds vorige week al weer een stuk verder op weg. Volgend jaar meer.
Dit artikel is geschreven door gastblogger Dennis van Vugt (Born05).
Zie video:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!