Het is een concurrent van Whatsapp, de social-berichtenservice Signal, dat zich profileert als het privacy-vriendelijke alternatief; het verzamelt geen gegevens van gebruikers.
Om dat nog maar eens duidelijk te maken kwam het met een pr-actie die erg vermakelijk is, maar niet helemaal origineel. De Correspondent deed .. jaar geleden hetzelfde om de aandacht te vestigen op een dossier over online privacy, zie onderaan.
Verstopt in systemen en kleine letters
Signal doet op zijn site verslag van de publiciteitsactie en achtergrond ervan. ‘Bedrijven zoals Facebook bouwen geen technologie voor u, ze bouwen technologie voor uw gegevens’, schrijft Signal. Volgens de concurrent verbergen Facebook, Instagram en WhatsApp wat ze allemaal van de gebruiker ‘in complexe, ondoorzichtig weergegeven systemen en kleine lettertjes’.
Signal gebruikte de eigen tools van Facebook om dit wel inzichtelijk te maken. Het kocht Instagram-ruimte in op basis van gebruikerskenmerken. Daarmee maakte het gerichte varianten om te laten zien welke persoonlijke gegevens Facebook over zijn gebruikers verzamelt.
De Insta-gebruikers kregen volgens Signal deze advertenties nooit te zien. Facebook bleek weinig gecharmeerd van het idee en kwam direct met een blok. Dat kwam Signal niet slecht uit. Het kon de advertenties evengoed wel aan de wereld kwijt, en daarbij ook nog zijn punt maken.
Signal: ‘Facebook is meer dan bereid om inzichten in het leven van mensen te verkopen, tenzij die worden gebruikt om mensen te vertellen wat er met hun gegevens gebeurt.’
Transparantie over het gegevensgebruik is blijkbaar voldoende om te worden uitgesloten, stelt Signal: ‘In de wereld van Facebook is het enige acceptabele gebruik ervan te verbergen wat je doet voor je publiek.’
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!